Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

ACM waarschuwt: Sluit geen energiecontract af per telefoon

15-03-2024
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
2973 keer bekeken
  •  
Vrouw telefoon

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) roept mensen op om geen energiecontract per telefoon af te sluiten, meldt het AD. De toezichthouder stelt dat klanten dan te veel betalen en vindt daarom dat er een verbod moet komen op telefonische verkoop.

Veel energiemaatschappijen proberen op verschillende manieren nieuwe klanten te vinden, nu de energiecrisis voorbij is. Nu blijkt dat daarbij veel misgaat. De ACM wordt de laatste tijd overstelpt met klachten van consumenten die telefonisch zijn benaderd door een energiebedrijf en nu met een duur contract opgescheept zitten.

“Duizenden klachten”

"We hebben het echt over duizenden klachten over telefonische werving en misleiding, het is nu de meest voorkomende klacht bij de ACM", zegt Tjitte Mastenbroek van de ACM tegen het AD. "We worden bij ACM Consuwijzer dagelijks gebeld en gemaild door consumenten die slachtoffer zijn van misleidende werving door energieleveranciers."

Onder valse voorwendselen gebeld

Consumenten hebben gemeld dat ze ongevraagde telefoontjes ontvangen waarbij de verkopers aan het begin van het gesprek niet duidelijk zijn over hun identiteit en het doel van het telefoongesprek. Vaak worden klanten onder valse voorwendselen gebeld, zoals bijvoorbeeld 'om de energierekening te bespreken' of 'om een tariefverhoging te voorkomen'. Sommige verkopers hebben zich zelfs voorgedaan als medewerkers van de toezichthouder ACM.

Bron: ANP/AD

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor