Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

ACM: Warmtebedrijven moeten duidelijkere rekeningen sturen

19-10-2021
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
378 keer bekeken
  •  
aardwarmte

Zeven warmtebedrijven worden door de Autoriteit Consument & Markt opgedragen om duidelijkere rekeningen sturen. De bedrijven leveren warmte aan consumenten, zoals stadswarmte. De toezichthouder deed onderzoek naar de rekeningen. Die blijken niet voldoen aan de regels, waardoor consumenten niet goed kunnen controleren of de rekeningen kloppen.

Consumenten hadden zich bij de ACM gemeld omdat de rekening soms onduidelijk waren. Ze begrepen vaak niet waar ze voor betaalden, terwijl consumenten duidelijk moeten kunnen zien wat er in rekening wordt gebracht. De ACM grijpt niet verder in omdat de warmteleveranciers de rekeningen inmiddels hebben aangepast. Om welke bedrijven het gaat maakt de waakhond niet bekend.

Eenheden en verbruik

Warmterekeningen verschillen per leverancier, maar er moet in ieder geval duidelijk opstaan over welke periode de rekening gaat en om welke tarieven het gaat. Ook moeten eenheden duidelijk zijn en of het verbruik gemeten of berekend is, en dan ook hoe deze berekening gemaakt is. Verder moeten de totale kosten inclusief btw getoond worden.

Melden

De ACM blijft de komende tijd controleren op rekeningen van warmteleveranciers en wil van consumenten horen als hun rekening eventueel niet klopt. Dat kunnen consumenten melden via de ACM ConsuWijzer-website. ANP

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor