Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Advertentie 'wegenbelastingvrij' misleidend

20-06-2013
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
auto_achterlicht_18.jpg
Consumenten worden op het verkeerde been gezet door autoverkopers die nog steeds adverteren met de aanprijzing 'wegenbelastingvrij'. Dat is misleidend omdat vanaf volgend jaar die vrijstelling voor bijna alle zuinige auto's komt te vervallen, waarschuwde de ANWB donderdag.
Juist informeren
Voor autobezitters heeft de belastingmaatregel grote financiële gevolgen. De ANWB pleit ervoor dat autofabrikanten, importeurs en dealers consumenten, die de aanschaf van een nieuwe auto overwegen, juist informeren. De einddatum van de vrijstelling van de motorrijtuigenbelasting (mrb) van 1 januari 2014 moet dus in de advertenties worden genoemd.

Fabrikanten
Fiat is volgens de belangenclub een van de automerken die adverteren met de aanprijzing wegenbelastingvrij. Het gaat om de benzinevariant van de Panda. ,,Nu is dit model nog vrij van wegenbelasting. Maar vanaf volgend jaar betaalt de autobezitter tussen de 288 en 328 euro mrb per jaar'', weet de ANWB.
Ook KIA en Toyota zetten de consument volgens de organisatie op het verkeerde been. Voor de wegenbelastingvrije KIA Rio diesel moet straks tussen de 1012 en 1076 euro mrb worden neergeteld. Voor eigenaren van een Toyota Prius benzine is dat tussen de 628 en 716 euro. Dat geldt niet voor de Prius plug-in, die is ook in 2014 en 2015 nog wegenbelastingvrij. Bij Fiat Nederland zien ze het probleem niet. ,,We misleiden niemand. We vertellen het de klant keurig netjes in de showroom. De hele branche doet het zo'', vertelt een woordvoerder van Fiat. ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor