Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. In september is Kassa weer terug op tv!

Advertentievrije WhatsApp krijgt toch reclame

18-06-2025
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
2141 keer bekeken
  •  
whatsapp_iphone_1280

WhatsApp krijgt na 16 jaar reclamevrij te zijn geweest toch reclame. De reclames zullen niet getoond worden in chats, belooft moederbedrijf Meta. Deze zullen getoond worden in het tabblad Updates van de app.

Op deze plek kunnen gebruikers foto's delen met contacten, zoals dat ook kan met 'stories' in Instagram en Facebook. Via Updates kunnen WhatsApp-gebruikers zich abonneren op zogeheten kanalen, waar organisaties en personen nieuws delen.

Op een blogpost van WhatsApp is te zien dat advertenties tussen de overige kanalen worden getoond. Een reclame is te herkennen aan het woordje 'sponsored.' Daarnaast geeft WhatsApp kanalen de mogelijkheid om een betaald abonnement aan te bieden. Gebruikers kunnen daarmee voor een maandelijks bedrag "exclusieve updates" krijgen. Dagelijks gebruiken zo'n 1,5 miljard mensen Updates van WhatsApp, aldus Meta.

Voor weergave advertenties wil app je locatie en taal weten

WhatsApp beweert de privacy van gebruikers in gedachten te houden bij het tonen van advertenties, zo wordt gesteld in de blogpost. Toch wil de app de locatie van gebruikers weten, net als hun taal, de kanalen die zij volgen en hun reactie op advertenties. "Je persoonlijke chatberichten, oproepen en statussen blijven end-to-end versleuteld. Dit betekent dat niemand (zelfs wij niet) ze kunnen bekijken of beluisteren", wordt er wel aan toegevoegd.

Met het toevoegen van reclames komt WhatsApp terug op een verklaring uit 2016. Toen werd nog beweerd dat er geen advertenties van derden getoond zouden worden.

Wanneer WhatsApp precies begint met de reclames is nog niet bekend, maar heel lang zal het niet duren.

Delen:

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor