Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Afhandeling schade aan auto's straks sneller geregeld

17-12-2020
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
bumper koplamp schade botsing 1127.jpg
Binnenkort moet het afhandelen van schade aan personenauto's, bijvoorbeeld na een botsing, een stuk sneller geregeld zijn. Vanaf juli 2021 hoeven automobilisten de schade niet meer te verhalen bij de verzekeraar van de aansprakelijke partij, maar kan alles direct bij de eigen verzekeraar gemeld worden.
Verzekeraars hebben jaren aan dit plan gewerkt en spreken nu van een directe schadeafhandeling. De invoering van het plan werd woensdag door de algemene ledenvergadering van het Verbond van Verzekeraars goedgekeurd.

Claim indienen

Het kost de consument straks minder tijd om een claim in te dienen. Er hoeft namelijk niet meer uitgezocht te worden wie de aansprakelijke verzekeraar is en de consument hoeft ook niet zelf in gesprek te gaan met de aansprakelijke partij.
Verzekeraars handelen straks zelf de schade af van personenauto's van hun eigen WA-verzekerde klanten, waarbij de schade is veroorzaakt door een ander motorvoertuig. De schade wordt vervolgens door verzekeraars onderling verhaald.

Kettingbotsing

Bij schade meldt de consument zich nu al praktisch altijd bij zijn eigen verzekeraar. Dat geldt bijvoorbeeld voor de inboedel- en opstalverzekering, maar ook voor de allriskdekking van de autoverzekering. Het idee om dit ook voor andere autoverzekeringen te regelen, ontstond na een kettingbotsing in Zeeland in 2014. Bij zo'n groot ongeval kan het lastig zijn om de precieze schuldige aan te wijzen. Dan is het voor verzekeraars makkelijker om elk hun eigen verzekerden te vergoeden. ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor