Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

AFM: ‘Finfluencers’ adviseren niet volgens de regels

21-12-2021
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
204 keer bekeken
  •  
Bedrijf business macht economie geld groot

'Finfluencers' houden zich met hun beleggingsadviezen vaak niet aan de regels. Dat zegt de financieel toezichthouder Autoriteit Financiële Markten (AFM) na onderzoek.

De AFM heeft tientallen meldingen gekregen van consumenten die door tips van finfluencers veel geld hebben verloren. Beleggingsadvies betekent dat je ingaat op iemands persoonlijke financiële situatie. Voor beleggingsadvies is echter een vergunning van de AFM nodig. Aan een vergunning worden hoge eisen gesteld, zoals de vakbekwaamheid van de adviseur. 

Onzorgvuldige aanbevelingen

Finfluencers zijn influencers die zich op sociale media specifiek uitspreken over beleggen. Ze maken podcasts, schrijven blogs en zijn actief op kanalen als Instagram, YouTube of Facebook. De AFM deed een verkennend onderzoek onder 150 fincluencers. Daaruit bleek dat ze vaak onzorgvuldige aanbevelingen doen over beleggingen. Ook worden risicovolle producten aangeprezen en zijn de fincluencers niet altijd transparant over hun eigen belangen en vergoedingen die ze krijgen. De meeste van hen hebben geen relevante financiële opleiding of werkervaring, terwijl ze door hun volgers wel als expert worden gezien. 

Finfluencers zijn een snelgroeiend fenomeen, stelt de AFM vast. Het onderstreept de toegenomen belangstelling voor beleggen onder vooral jongeren. 

Kassa liet vorig jaar zien dat influencers online reclame maken voor producten, maar zich hierbij niet altijd aan de regels houden.

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor