Sinds kort toont Google na een zoekopdracht bovenaan vaak als eerste een door AI gegenereerd antwoord. De Consumentenbond concludeert na onderzoek dat deze kant-en-klare antwoorden regelmatig rammelen.
Google biedt gebruikers op dit moment geen keuze: de AI-functie uitzetten is niet mogelijk. De bond vindt dat dit wél moet kunnen.
De Consumentenbond heeft de kwaliteit van de door AI (kunstmatige intelligentie) opgestelde antwoorden onderworpen aan een steekproef. De bond stelde Google honderd complexe vragen over consumentenrecht, gezondheid, voeding en duurzaamheid. Bij zeventig vragen toonde de zoekmachine een AI-antwoord. Twintig daarvan waren “te commercieel, te stellig, te ongenuanceerd of achterhaald”, concludeert de bond.
Google gaf bijvoorbeeld advies over het boeken van een "duurzame" cruise, terwijl cruises juist erg vervuilend zijn. En Google kwam met een stappenplan voor skypen met Amerika, terwijl Skype in mei van dit jaar is gestopt.
Directeur Sandra Molenaar van de Consumentenbond noemt dit een "kwalijke" situatie, "zeker als de antwoorden niet kloppen". Bovendien wijst de bond erop dat het genereren van de AI-antwoorden veel meer energie en meer CO2-uitstoot kosten dan een 'ouderwetse' zoekvraag.
De Consumentenbond zegt te snappen dat de AI-antwoorden handig kunnen zijn, maar roept gebruikers op de getoonde teksten niet blind te vertrouwen. Check zelf altijd meerdere bronnen, is het advies.
De AI-overzichten worden vaak boven de gebruikelijke zoekresultaten getoond. Dit kan oneerlijke concurrentie veroorzaken want Google trekt hiermee zijn AI-overzicht voor ten opzichte van andere zoekresultaten, vindt de bond. Bovendien zou dit wettelijk gezien niet mogen volgens de Digital Markets Act (DMA). De Consumentenbond heeft dit daarom aangekaart bij BEUC, de Europese koepel van consumentenorganisaties.
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!