Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

'Alcoholbeleid Amsterdam symboolpolitiek'

17-02-2010
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
bierfles.jpg
Het voorstel van de gemeente Amsterdam om voor de detailhandel de leeftijd voor het kopen van alcohol op te trekken naar 18 jaar levert veel onduidelijkheid op. Het is symboolpolitiek die oneerlijke concurrentie oplevert, zegt het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) woensdag.
Amsterdam wil het aantal jongeren dat alcohol gebruikt terugdringen door de leeftijd voor het kopen van alcohol in supermarkten en slijterijen te verhogen naar 18 jaar zodra de nieuwe Drank- en Horecawet in werking treedt. De Tweede Kamer wil de wet veranderen zodat gemeenten zelf kunnen bepalen waar ze de grens leggen, bij 16 of 18 jaar.
Maar in horecagelegenheden, studentenverenigingen en snackbars mogen jongeren van 16 en 17 jaar gewoon alcohol blijven kopen. In die zaken moet het personeel erop letten dat de jongeren zich niet te buiten gaan aan drank, vindt de gemeente. ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor