Animo voor Moederdag daalt
07-05-2010
• leestijd 2 minuten
De animo voor Moederdag loopt verder terug. Niet alleen doen komende zondag minder mensen aan Moederdag, ook brengt deze dag die is bedoeld om moeders in het zonnetje te zetten minder geld in het laatje bij de winkeliers. Dit blijkt uit het jaarlijkse moederdagonderzoek van Q&A Research & Consultancy.
In 2006 deed nog 72,5 procent aan deze dag, dit jaar is de animo voor Moederdag teruggelopen tot nog maar 65,2 procent. Van hen koopt bijna 85 procent een cadeau, in de meeste gevallen (76,2 procent) voor de eigen moeder, gevolgd door schoonmoeders (26,1 procent) en partners (22,7 procent).
De meeste consumenten zullen pas op het laatste moment een cadeautje kopen; ruim 77 procent zal zaterdag of zondag nog een winkel bezoeken. Gemiddeld kopen ze 1,86 cadeaus voor de moeders, maar de Nederlanders geven ruim 3 euro minder uit dan vorig jaar. De gemiddelde besteding komt daarmee op 33 euro, een daling van 8,6 procent. Onzekerheid rond de hypotheekrenteaftrek en de schuldencrisis in Griekenland maakt de consument terughoudend, aldus het onderzoek.
Bloemen
Bloemen blijken ook dit jaar weer het meest geliefde presentje (40,9 procent), gevolgd door een (zelfgemaakte) kaart (27 procent) en cosmetica, parfum of andere verzorgingsmiddelen (26,5 procent). Bijna de helft (46 procent) gaat ook daadwerkelijk een bosje bloemen kopen.
Bij de bloemenveilingen van Flora Holland is dat te merken. De zes marktplaatsen verwachten deze week voor rond de 130 miljoen euro aan bloemen en planten te verkopen. Dat is zo'n 70 procent meer dan tijdens een normale veilingweek. Moederdag lijkt dan ook dit jaar weer Valentijnsdag als belangrijkste bloemenverkoopdag in te halen.
Vooral gemengde boeketten in pasteltinten en frisse felle kleuren zijn dit jaar populair. Ook ziet de veiling een grote aanvoer in snijhortensia's.
Cadeautrends
Naast traditionele cadeaus als bloemen, sieraden, bonbons en parfums, signaleert Detailhandel Nederland twee opvallende trends. Een veel gekocht cadeau is volgens de brancheorganisatie dit jaar de badjas. Ook krijgt de moderne moeder naast tekeningen en zelfgemaakte ontbijtjes heel graag technische gadgets. ,,Maar dan wel in een vrouwelijk jasje, zoals een roze routeplanner, een elegante smartphone of een mini-hd-camera.''
Verder staan vele nieuwe of vernieuwde producten in de belangstelling, zegt de branchevereniging van de elektrotechnische detailhandel UNETO-VNI. ,,Dit jaar zien we bijvoorbeeld de opkomst van i-light ontharing, langdurige en pijnloze haarverwijdering via technologie met lichtflitsen'', aldus manager detailhandel Maurice Estourgie.
Volgens Estourgie is de hang naar steeds meer luxe cadeaus te zien als een soort ,,compensatiegedrag'' in deze economische onzekere tijden. ,,De consument wil blijven genieten van miniluxe, kleine verwennerijtjes die als compensatie dienen voor bijvoorbeeld de vakantie die minder spectaculair wordt of de nieuwe auto die er voorlopig niet komt.''