Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Apotheker geeft te weinig info nieuw medicijn

12-04-2014
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
600x275_pillen2_04.jpg
Apothekers geven patiënten nog te weinig mondelinge informatie als ze een nieuw medicijn verstrekken. Meer dan de helft van de mensen die vorig en dit jaar een nieuw geneesmiddel kregen, hadden geen (of geen volledig) gesprek over de werking, bijwerking en medicatieoverzicht. Dat meldt patiëntenfederatie NPCF zaterdag.
Eerste Uitgiftegesprek
Het zogenoemde Eerste Uitgiftegesprek, dat moet bij elk nieuw medicijn dat een patiënt krijgt, staat sinds 1 januari apart op de rekening. Maar meestal komt zo'n praatje er niet van, analyseert de NPCF uit resultaten van een meldactie waaraan ongeveer 9000 mensen meededen.
'Gesprek is belangrijk'
NPCF-directeur Wilna Wind: ,,Het gaat ons erom dat mensen weten dat zo'n gesprek belangrijk is. Gelukkig zien we ook dat mensen die zo 'n gesprek wel hadden met hun apotheker er heel tevreden over zijn." Van de mensen die een gesprekje hadden, vindt 95 procent dat ze voldoende ruimte kregen om vragen te stellen. Bijna 85 procent noemt het gesprek met de apotheker over de nieuwe medicijnen 'nuttig'.
ANP
Wij besteden vanavond aandacht aan dit onderwerp in de uitzending. Kijk dus om 19.07 naar Nederland 1!
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor