Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Elektrisch rijden: wat houdt elektrisch rijden in?

05-09-2011
  •  
leestijd 5 minuten
  •  
56 keer bekeken
  •  
elektrischeauto_08.jpg
Dat elektrisch rijden in opkomst is zien we in onze omgeving. Er komen steeds meer laadpalen en er komen ook steeds meer elektrische auto's op de markt. In dit artikel gaan we nader in op het begrip elektrisch rijden.
Wat is elektrisch rijden eigenlijk?
Elektrisch rijden doe je met een batterij in de auto. Dat zijn volledig elektrische auto's. Voor de aandrijving zorgt een elektromotor en een accupakket. Elke elektrische auto heeft een versnellingsbak met één versnelling, net als de oude Dafjes van vroeger. Hiermee kan je in theorie net zo hard achteruit als vooruit. Waar de consument normaliter een brandstofmeter ziet die aangeeft hoeveel brandstof er nog in de tank zit, is er nu plaats voor een elektriciteitsmeter. Deze geeft aan hoeveel je nog kan rijden en hoeveel de auto verbruikt.
Verschil tussen hybride en volledig elektrisch
Het verschil tussen een hybride en een volledig elektrische auto is de wijze waarop de auto wordt aangedreven. Bij een volledig elektrische auto wordt er gebruik gemaakt van een accupakket en een elektromotor. Bij een hybride is er sprake van een combinatie van een reguliere verbrandingsmotor en een elektromotor met een accu. Via een generator die wordt aangedreven door de verbrandingsmotor wordt de accu opgeladen. Dit gebeurt onder het rijden. Er zijn verschillende typen hybrides. De meest bekende hybride is de Toyota Prius. Bij een volledig hybride auto kan er zowel op de accu als op de verbrandingsmotor worden gereden. Bij semi-hybride auto's kan er alleen op de verbrandingsmotor worden gereden. De elektromotor zorgt in dit geval voor diverse hulpsystemen, zoals een start-stop-systeem. De bestuurder bespaart hiermee zo'n vijftien procent in het stadsverkeer en tien procent in het algemeen aan brandstof.
Wat zijn de voordelen van een elektrische auto?
Een elektrische auto heeft diverse voordelen. Door het enorme aantal auto's in de wereld - meer dan één miljard in de komende jaren - zal de voorraad fossiele brandstoffen een keer opraken. Al deze auto's zorgen voor een enorme voorraad CO2 in de atmosfeer. Elektrische auto's hebben als voordeel dat deze (buiten het productieproces om) geen fijnstofuitstoot hebben en dus schoon zijn voor het milieu. Naast geen uitstoot zijn vrijwel alle elektrische auto's stil en dragen hiermee dus bij aan het beperken van geluidshinder.
Een ander voordeel is dat elektrische auto's qua onderhoud een stuk goedkoper zijn. Er zijn bijna geen smerende onderdelen. De techniek is minder complex dan die van een auto met een verbrandingsmotor. Hierdoor is er veel minder onderhoud nodig. De consument voelt dit uiteindelijk in de portemonnee. Het opladen van een elektrische auto is tevens een stuk goedkoper. Een volle tank kost een paar euro waarmee weer 150 kilometer gereden kan worden.
Natuurlijk steunt de overheid elektrisch vervoer. Zo zijn elektrische auto's vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting en BPM. Zakelijke rijders hoeven tot en met 2014 geen bijtelling te betalen.
Wat zijn de nadelen van een elektrische auto?
Een van de grootste beperkingen van een elektrische auto is het bereik. Voor veel mensen is een elektrische auto nog niet aantrekkelijk. Gemiddeld ligt het bereik op 150 kilometer. Er zijn echter uitzonderingen, zoals de Tesla Roadster, waar ruim 250 kilometer op een 'volle tank' kan worden afgelegd. Ook duurt het opladen nog erg lang. Het opladen duurt gemiddeld zeven tot acht uur. Daar komt overigens het komende jaar nog veel verandering in. Op diverse plekken in Nederland 'snellaadpalen' waar een elektrische auto binnen twintig minuten tot 80 procent kan worden bijgeladen.
Een ander groot nadeel is de prijs. Een elektrische auto is een stuk duurder dan een auto met een reguliere verbrandingsmotor. Het duurste onderdeel is de batterij. Zodra de productie van elektrische auto opgeschaald worden en fabrikanten technieken met elkaar gaan delen wordt verwacht dat ook de kosten zullen dalen. Hoe werkt het opladen van een elektrische auto?
Een elektrische auto kan op diverse manieren worden opgeladen. De eerste manier is via een stopcontact, thuis in de garage of op de oprit. Daarnaast is het mogelijk om via een publieke laadpaal op te laden. Ten slotte is het mogelijk om gebruik te maken van een 'snellaadpaal'.
Thuisladen is de meest makkelijke manier. Het idee van elektrisch rijden en thuisladen is dat de bestuurder overdag rijdt en 's nachts de auto gaat opladen. Hierdoor kan er niet alleen gebruikt worden gemaakt van nachtstroom, maar heeft de auto ook voldoende tijd om volledig volgeladen te worden.
Consumenten kunnen veel voordeel behalen door via de Stichting e-laad een laadpaal aan te vragen indien zij in het bezit zijn van een elektrische auto. De kosten hiervoor bedragen 100 euro op jaarbasis en daarvoor kan onbeperkt 'getankt' worden. Stichting e-laad plaatst een laadpaal nabij de woning van de eigenaar. Via een pasje heeft u dan toegang tot de laadpaal. Deze manier van 'tanken' is vele malen goedkoper dan via het stopcontact thuis.
De derde optie is een 'snellaadpaal'. Een snellaadpaal is een laadpaal met een vermogen van ongeveer 50 kiloWatt. Hiermee kan een elektrische auto voor de consumentenmarkt als de Nissan Leaf in twintig minuten tot 80% worden opgeladen. Des te meer snellaadpalen er geïnstalleerd worden, des te meer elektrische kilometers er gemaakt kunnen worden. Welke elektrische auto's zijn er te koop?
Twee jaar geleden maakte de Amerikaanse autofabrikant Tesla zijn entree in Nederland met de sportieve, maar prijzige, Roadster. Inmiddels zijn er ook diverse elektrische auto's voor de consumentenmarkt die in een segment zitten dat iets betaalbaarder is. Voor het eerst is de 'Auto van het jaar' een elektrische auto. De Nissan Leaf is de eerste volledig elektrische auto die als gezinsauto in de markt is gezet. Deze kost 34.990 euro. Iets goedkoper met 32.830 is de Mitsubishi i-MiEV . Net als de Nissan Leaf een vijfdeurs gezinsauto. Peugeot heeft de vijfdeurs iOn ontwikkeld waar een prijskaartje van 35.165 euro. Deze iOn is dus iets duurder dan de Nissan Leaf en Mitsubishi i-MiEV. Alle drie hebben ze gemeen dat ze qua bereik zo'n 150 kilometer halen. In de loop van 2012 komt Tesla Motors met de Model S. Deze ruime gezinsauto zal plek bieden aan zeven personen in een 5+2 configuratie. Deze familieauto zal aangeboden worden in drie verschillende versies waarbij het verschil met name zit in het bereik. Het instapmodel heeft een maximaal bereik van 250 kilometer en zal 48.995 euro gaan kosten. Een Model S met een bereik van 300 kilometer zal zo'n 59.975 euro gaan kosten. Voor een bereik van 480 kilometer vraagt Tesla Motors 69.495. Deze prijzen zijn nog niet exact vastgesteld.
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor