Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Jongeren gevoelig voor ongezonde snacks

26-01-2011
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
57 keer bekeken
  •  
chips.jpg
Jongeren zijn gevoelig voor ongezonde snacks. Dat blijkt uit onderzoek van de Wageningen University.
Op zo'n veertig scholen hebben studenten twee jaar ongezonde en gezonde snacks uitgedeeld. De helft van de klas kreeg fruit en de andere helft een ongezonde snack in de vorm van een Mars of een zakje chips. De scholieren kregen daarna de tijd om een vragenlijst in te vullen over de snack. Hierdoor kregen ze ook de tijd om zich te hechten aan het product. Vervolgens kregen de scholieren de opdracht om de snack te ruilen. Scholieren met een gezonde snack als een appel of sinaasappel wilden dit liever dan scholieren met een ongezonde snack. De scholieren kregen ook de kans om zelf een snack te kiezen. Opvallend is dat zestig procent dan voor een Mars of een zakje chips koos. Volgens onderzoekster Leonie Cramer hechten de scholieren zich meer aan een ongezonde snack dan aan een gezonde. Zij vindt het belangrijk om rekening te houden met dit hechtingseffect bij het stimuleren van een gezonde keuze. Zij denkt dat het de consument gemakkelijker gemaakt zou moeten worden. Als voorbeeld noemt zij de kantines die met een gezond standaardmenu de keuze voor een gezondere snack al makkelijker kunnen maken. Bron: Wageningen UR (University & Research centre)
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor