Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Kifid: financieel adviseur moet expliciet wijzen op premiedaling ORV

07-09-2019
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
740 keer bekeken
  •  
Schermafbeelding 2019-09-07 om 14.59.05

Dankzij twee nieuwe uitspraken van klachteninstituut Kifid maken consumenten die jarenlang te veel premie hebben betaald voor hun overlijdensrisicoverzekering een grotere kans op een compensatie.

Kassa heeft het afgelopen seizoen  meerdere keren  laten zien dat financieel adviseurs massaal de Wet op het financieel toezicht (Wft) overtreden door klanten niet of onvoldoende te wijzen op tussentijdse premiedalingen.

UPDATE MEI 2020:

Commissie van Beroep: financieel adviseur hoeft consument niet op algemene premiedaling te wijzen.

Voorbeeldbrief van Kassa

Veel mensen maakten gebruik van de voorbeeldbrief die is opgesteld door financieel advocaat Harm Jan Tulp. De brief refereert aan een eerdere Kifid-uitspraak waarbij een klant 3.200 euro aan te veel betaalde premie terugkreeg, omdat zijn adviseur hem niet had geïnformeerd over tussentijdse premiedalingen. Mede naar aanleiding van deze aandacht heeft Kifid het afgelopen jaar bijna honderd klachten van consumenten ontvangen over hun ORV.

Financieel dienstverleners de Rabobank en SNS Bank besloten eerder al om uit eigen beweging gedupeerde klanten een schadevergoeding uit coulance uit te keren. 

Uit de twee nieuwe Kifid-uitspraken van deze week blijkt dat adviseurs hun klanten expliciet moeten wijzen op premiedalingen op de markt van overlijdensrisicoverzekeringen (ORV). Klachteninstituut Kifid heeft in twee uitspraken adviseurs terechtgewezen, omdat ze zijn tekortgeschoten in hun zorgplicht. 

Uitspraak: gemiste besparing vergoeden

Om voor een schadevergoeding in aanmerking te komen, moet de consument aantonen dat hij daadwerkelijk schade heeft geleden. In de ene zaak slaagde de consument daar niet in. In de andere zaak heeft de consument daadwerkelijk een nieuwe ORV afgesloten, tegen een veel lagere premie. De financieel adviseur moet aan deze consument de gemiste premiebesparing, naar schatting ruim 900 euro, vergoeden. 

Vanwege het belang van deze uitspraken voor zowel consumenten als financiële dienstverleners heeft de Geschillencommissie bepaald dat voor beide partijen beroep mogelijk is bij de Commissie van Beroep.

"Het is nu afwachten wat de Commissie van Beroep hierover zal zeggen", aldus Harm Jan Tulp. "Duidelijk is in elk geval dat de geschillencommissie hierover een lijn heeft uitgezet die ertoe strekt dat tussenpersonen consumenten moeten informeren over premiedalingen die in de tussentijd plaatsvinden."

Tienduizenden gedupeerde polishouders

Er zijn naar schatting tienduizenden gedupeerde polishouders. Tulp: "Voor de mensen die zo’n polis hebben zou ik zeggen: kijk er goed naar. Ga eerst bij je tussenpersoon te rade, vraag informatie waaruit blijkt of en zo ja wanneer hij jou heeft geïnformeerd over die premiedaling. Kom je daar met de tussenpersoon niet uit, stel hem dan aansprakelijk en als dat niet tot een schadevergoeding leidt, breng je klacht voor bij de geschillencommissie. De Kifid-uitspraken geven daar alle reden toe."

De details over beide zaken lees je  hier op de website  van het Kifid.

Kassa ORV-dossier

Betaal jij ook al jaren te veel premie voor je overlijdensrisicoverzekering en heeft je adviseur hier nooit op gewezen? Bekijk dan hier het  Kassa ORV-dossier , met daarin onze uitzendingen en de voorbeeldbrief die je kan sturen naar je financieel adviseur. Laat ons vooral weten hoe je adviseur reageert en of je een klacht gaat indienen bij het Kifid. We houden graag vinger aan de pols.

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor