MijnKassabon: Al jouw pasjes en kassabonnen digitaal
16-01-2017
•
leestijd 2 minuten
•
3003 keer bekeken
•
‘Bewaar deze bon goed, want dit is ook uw garantiebewijs’. Je knikt naar de verkoper terwijl je het bonnetje in je broekzak wegstopt. Eenmaal thuis belandt hij in een la tussen andere spullen of erger: in de prullenbak. En wat te denken van klantenkaarten? Je portemonnee puilt ervan uit. Of je hebt ze niet bij je (jammer!), terwijl er in de winkel naar wordt gevraagd. Biedt de MijnKassabon-app uitkomst?
Proef op de som bon
Met de MijnKassabon-app kun je digitaal jouw bonnen en pasjes opslaan, zodat je deze online altijd bij de hand hebt. De internetredactie van Kassa haalde haar pasjes en bonnen bovenwater en testte de app.
Aan alles gedacht
Via een klein plusteken bovenaan (zie afbeelding 1) voeg je eenvoudig pasjes toe. In de app zijn al meer dan 200 geregistreerde winkels in een lijst zichtbaar. Staat een kaart nog niet in het systeem, dan kun je die alsnog zelf toevoegen. De app heeft een registratiefunctie zodat het ook mogelijk is om alleen via een wachtwoord bij de pasjes te komen, wat een veilige gedachte is.
Foto’s en btw
Bij klantenkaarten kunnen ter verduidelijking foto’s geplaatst worden (afbeelding 2). Ook bij kassabonnen kun je meer informatie geven, zoals het type uitgave en btw-specificaties (zie afbeelding 3). Tot nu toe zijn we vol lof.
Afbeelding 3. Bonnen toevoegen
Scant niet altijd
Is het mogelijk om een digitale klantenkaart echt in de winkel te kunnen gebruiken? We testen het uit bij de Albert Heijn, Etos en Douglas. Als we onze mobiel (met maximum helderheid) aan de caissière van de AH overhandigen om de bonuskaart te scannen, herkent de kassa de barcode niet. ‘Negen van de tien keer werkt het niet’, verontschuldigt de caissière zich, en tikt handmatig de barcode in. Bij de Etos en Douglas lukt het wel.
Conclusie
De MijnKassabon-app is een app die makkelijk in gebruik is en een eenvoudige layout heeft. De makers hebben goed nagedacht over de gewenste functionaliteit en de wensen van de consument. Een klantenkaart moet in sommige winkels nog wel handmatig worden ingevoerd, maar dit weegt niet op tegen het gemak van een digitale portemonnee. Met de app mis je nooit meer een spaarpunt, ben je verzekerd van een garantiebewijs en heb je geen overvolle broekzak meer.