Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Social engineering: online oplichting

07-06-2018
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
85 keer bekeken
  •  

In februari 2018 besteedde Kassa aandacht aan 'social engineering': een vorm van oplichting op het internet. Criminelen proberen je op slinkse wijze persoonlijke gegevens of beveiligingscodes te ontfutselen.

Het overkwam Koos Dirkse. Hij zette zijn camera op Marktplaats en komt in contact met Lydia de Mooij. Ze woont ver weg, en vraagt aan Koos of hij de camera aangetekend op kan sturen. Ze houdt een verhaal op dat ze onlangs zelf is opgelicht en stuurt – om vertrouwen te wekken – een foto van haar bankpas en rijbewijs op. Ze vraagt Koos hetzelfde te doen. Daarna gebruikt Lydia de zogeheten ‘zakelijke bankrekening-truc’.

Ze weet Koos, die bij de ING zit, ertoe te bewegen om een bevestigingscode af te geven, onder meer door tweemaal te benadrukken dat hij écht zijn TAN-code niet moet doorsturen, omdat deze strikt persoonlijk is. Koos gaat voor de bijl, maar komt er twee uur later achter dat zijn hele rekening is leeggeplunderd.

We zijn weer bij Koos langs geweest. Is de zaak al opgelost en heeft hij zijn geld terug? Bekijk de video hieronder.

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor