Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Asbestclaims werknemers nodeloos vertraagd door Tata Steel

11-05-2019
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
tata-steel
De afhandeling van de zaken van asbestslachtoffers die voor de staalfabrikant Tata Steel werkten is door het bedrijf nodeloos vertraagd. Het staalbedrijf wil ook geen collectieve schaderegeling treffen. Hierdoor moeten voormalige werknemers of hun nabestaanden langdurige procedures voeren om een schadevergoeding te krijgen. 
Meermaals is vastgesteld - door rechters, onafhankelijke deskundigen en in interne stukken van Tata - dat werknemers van de hoogovens zijn blootgesteld aan asbest, ofwel direct, ofwel indirect. Tata Steel is, van alle bedrijven waar dit het geval is geweest, het traagst in de afhandeling van deze zaken. Het bedrijf wordt dan ook cynisch "koploper in negatieve zin" genoemd in stukken van het Instituut Asbest Slachtoffers (IAS). 
Het bedrijf geeft aan zich niet te herkennen in de opmerkingen over "de te lange looptijd" van de claims. Het bedrijf geeft te kennen dat het bij asbestclaims uit het verleden zijn "verantwoordelijkheid neemt". Ook meldt het dat het zich "ruimhartig" opstelt en alle gemaakte meldingen en claims "zeer zorgvuldig" behandelt.
Bron: De Volkskrant
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor