Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

BELBUS: De droomkeuken die een nachtmerrie werd

03-11-2018
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
1484 keer bekeken
  •  
belbus 2018 2019 nieuw logo 930
Hoe mooi is het als je op je tachtigste nog zo kwiek en zelfstandig bent dat je een gloednieuwe keuken kan kopen? Mevrouw Wijnaendts uit Amsterdam heeft dat geluk en kocht vorig jaar haar droomkeuken bij het bedrijf Küchenwelt in Mijdrecht. Helaas werd die droomkeuken een behoorlijke nachtmerrie.
Amateuristisch
In augustus 2017 wordt de keuken bij mevrouw geleverd en geplaatst. Al gelijk na de installatie ziet mevrouw Wijnaendts dat de monteur de keuken bijna amateuristisch heeft geplaatst. Samen met haar neef Andrew zet ze de mankementen op een rijtje: De planken boven het aanrecht zitten scheef, de stopcontacten zitten scheef in de muur en de stoppen slaan door als je iets aansluit. De wasbak is scheef gemonteerd en lekt, de deur van de vaatwasser zit niet gelijk met de andere keukenkastjes; 'zo kan ik nog wel een half uur doorgaan', vertelt Andrew. Mevrouw Wijnaendts probeert te bellen met Küchenwelt, maar de winkel in Mijdrecht blijkt slecht bereikbaar. Ze wordt doorverwezen naar Keukenondersteuning Nederland. Dit bedrijf is echter gelieerd aan Küchenwelt, het is van dezelfde eigenaar en lijkt de technische ondersteuning op zich te nemen.
Van het kastje naar de muur
Mevrouw Wijnaendts gaat ervan uit dat het geen probleem zal zijn om een monteur langs te laten komen om de problemen op te lossen. Maar zo simpel blijkt het niet. Ze wordt van het kastje naar de muur gestuurd. Vanaf maart neemt haar neef Andrew het contact over, omdat mevrouw er simpelweg niet meer doorheen komt. Ook hij loopt tegen allerlei muren op. Hij krijgt op zijn mailtjes en telefoontjes weinig reactie en krijgt vooral weinig voor elkaar.
Eindelijk opgelost?
In juni wordt mevrouw Wijnaendts ineens gebeld door een monteur. Hij is ingeschakeld door Küchenwelt om te inventariseren wat er allemaal in de keuken moet gebeuren. Hij komt langs, beaamt alle mankementen, verstelt wat kastdeurtjes en stelt een bestellijst op met onderdelen die nodig zijn voor de herstelwerkzaamheden. Hij zal op 10 augustus terugkomen met alle onderdelen en de keuken helemaal in orde maken. Na een jaar zou mevrouw Wijnaendts eindelijk een fatsoenlijke keuken krijgen. Helaas blijft de deurbel op 10 augustus stil. Mevrouw belt naar de monteur en hij vertelt dat hij helemaal niet meer voor Küchenwelt werkt. Daarna begint de hele riedel van voor af aan. Andrew blijft bellen en mailen en hij krijgt te horen dat ‘ze ermee bezig zijn’ en dat ‘de bestelling gedaan wordt’. Een schriftelijke bevestiging komt er nooit en echte actie wordt niet ondernomen.
Mevrouw Wijnaendts ligt momenteel in het ziekenhuis, neef Andrew wil haar heel graag laten thuiskomen in een huis mét een keuken die af is. Tijd voor de Belbus dus!
Niet adequaat genoeg
Omdat eigenaar Ronald de Vormer op vakantie is en niemand anders voor hem het woord kan doen, bellen Amber en Andrew hem op. Hij geeft direct toe dat er fouten zijn gemaakt en dat er niet adequaat genoeg is opgetreden.
Een goed excuus waarom het bij mevrouw Wijnaendts zo is misgelopen, heeft Ronald niet. Hij belooft dat hij, zodra hij terug is van vakantie, persoonlijk de keuken van mevrouw Wijnaendts komt bekijken en dat een monteur dan alles gaat regelen. Hoewel, bijna alles. Het slechte stucwerk en de scheve stopcontacten zijn volgens Ronald namelijk niet de verantwoordelijkheid van Küchenwelt. In hun voorwaarden staat dat zij ‘geen bouwkundige voorzieningen doen’, hier valt stucwerk onder. De ZZP’er die de keuken heeft geplaatst, heeft zelf aangeboden het stucwerk te doen uit naam van Keukenondersteuning. Ronald blijft aanhouden dat dit alsnog niet onder de verantwoordelijkheid van Keukenondersteuning valt.
Aanvullende afspraken
Bas van Batenburg van Van Batenburg & Pracht Advocaten   is het hier niet mee eens. De offerte van de ZZP-monteur kan namelijk gezien worden als ‘aanvullende afspraken op de hoofdovereenkomst’ die met Keukenondersteuning is gesloten. 'De consument mag er in dit geval vanuit gaan dat de monteur namens Küchenwelt is gekomen. Je mag er dan op vertrouwen dat risico’s ook voor rekening van Küchenwelt komen', aldus van Batenburg. 
Amber stelt voor dat Andrew zelf een stukadoor inhuurt en dat Küchenwelt de rekening betaalt. 'Ik vind het helemaal geweldig', bevestigt Ronald. Daarnaast worden uiteraard alle mankementen die volgens Ronald wel onder hun verantwoordelijkheid vallen, zo snel mogelijk opgelost.
Heb jij de Belbus ook nodig? Mail dan naar belbus@bnnvara.nl

Meer over:

amber, belbus
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor