Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Belbus: TomTom overtreedt wettelijke garantieregels

  •  
27-10-2017
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
131 keer bekeken
  •  
belbus 930x520
Piet en zijn vrouw maken al jaren gebruik van een navigatiesysteem van TomTom om overal goed de weg te kunnen vinden. Het oude ding heeft zijn beste tijd gehad en daarom schaft Piet op 7 augustus een nieuw exemplaar aan op de website van TomTom. Na ongeveer een maand het nieuwe navigatiesysteem in huis te hebben, maken Piet en zijn vrouw er voor het eerst gebruik van wanneer zij op vakantie naar Volendam gaan. Helaas blijkt tijdens de eerste rit dat er het een en ander mis is met het apparaat.
Mankementen
De TomTom blijft niet goed op het raam zitten, het scherm valt uit en de stem valt weg: zeer onveilig als je je ogen op de weg gericht moet houden. Piet maakt hier na zijn vakantie een melding van en hij krijgt te horen dat hij de TomTom ter reparatie op kan sturen. Op 6 oktober krijgt hij een pakje thuis. Op de bon staat dat zijn TomTom niet meer gerepareerd kan worden en dat hij daarom een vervangend toestel krijgt. Een goede oplossing, denkt Piet. Maar als hij het pakje uitpakt, blijkt het een tweedehands product te zijn!
Standaardprocedure
Piet is het hier niet mee eens en dus belt hij meteen met het navigatiebedrijf. Tot zijn verbazing krijgt hij te horen dat ‘het nu eenmaal zo gaat’ bij TomTom. Piet besluit daarom een mail naar de klachtenafdeling te sturen en nog vaker te bellen. Maar van elke medewerking krijg hij hetzelfde te horen: het zogeheten ‘refurbished’ apparaat is waar Piet het mee moet doen.
De wet
Teleurgesteld typt Piet een mail aan Amber, want hij wil graag hulp van de Belbus. Om nog wat duidelijkheid te schetsen over de wettelijke garantieregels neemt Amber Piet mee naar advocaat Els Doornhein van De Vos & Partners Advocaten. Zij legt uit dat TomTom hier echt de wet overtreedt. Door een Europese rechter is namelijk bepaald dat als een nieuw product binnen korte tijd kapot gaat, het vervangen moet worden door een nieuw exemplaar. 
Oplossing
Met deze informatie in het achterhoofd en het wetboek onder de arm, gaan Amber en Piet langs bij het hoofdkantoor van TomTom. Daar treffen ze woordvoerder Rosanne van Poelvoorde. Zij legt uit dat dit, integendeel tot wat de servicemedewerkers Piet hebben verteld, niet de standaardprocedure is van TomTom. Piet had gewoon een nieuwe moeten krijgen maar iemand heeft de verkeerde beslissing gemaakt. Volgens de woordvoerder heeft niemand van de klantenservice optijd ingezien dat Piet recht heeft op een nieuwe TomTom. Piet krijgt excuses en natuurlijk een splinternieuw navigatiesysteem.
Hulp nodig?
Heb jij ook De Belbus nodig? Mail naar  belbus@bnnvara.nl . Like ook de Belbus op Facebook en volg de Belbus op Twitter !

Meer over:

garantie, tomtom, belbus
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor