Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Belbus: Ymere laat 88-jarige vrouw in schimmelhuis zitten

15-01-2022
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
2694 keer bekeken
  •  

Willy van der Bosch (88) woont sinds augustus 2021 in een huurwoning vol met zwarte schimmel. Na vier maanden heeft wooncorporatie Ymere het probleem nog altijd niet verholpen. Sterker nog; het verwijt de bewoonster zelf te weinig te ventileren. Haar familie maakt zich grote zorgen over de gezondheid van hun (groot)moeder en schakelt ten einde raad de Belbus in.

Mevrouw van der Bosch woont sinds augustus in haar nieuwe huis. Twee weken na de verhuizing komen haar dochters en kleindochters op bezoek. Het duurt niet lang voordat zij merken dat er vocht onder de vloer zit en zwarte schimmel op de muren. Ymere wordt meteen op de hoogte gesteld, maar komt niet met een oplossing.

Deuren en ramen open

De familie van mevrouw van der Bosch denkt dat er een lek zit bij de wc, waardoor er vocht onder de vloer terechtkomt. Het lek bij de wc wordt dan ook snel dichtgemaakt. Maar de schimmel zit nog steeds op de muren en de familie vraagt Ymere opnieuw om hulp. De woningcorporatie zegt dat mevrouw haar deuren en ramen vaker open kan zetten.

De familie voelt dat de klacht niet serieus wordt opgepakt. En als de winter nadert, is het deuren en ramen steeds tegen elkaar openzetten, ook niet echt een optie. Zeker niet bij een kwetsbare, dementerende vrouw met hartklachten. Maar Ymere blijft volhouden dat het probleem bij de bewoonster zelf ligt.

Droogmachine

De familie heeft constant contact met Ymere en er komen in totaal maar liefst 21 verschillende medewerkers over de vloer bij mevrouw Van der Bosch. De één zegt dat dit niet hun expertise is en ze hier niets mee kunnen, de ander zegt dat mevrouw zo snel mogelijk het huis uit moet. En weer een ander zegt dat beter ventileren en drogen de enige manier is.

Ymere besluit om het makkelijkste advies op te volgen en schaft een droogmachine aan. Een droogmachine die bestemd is voor de bouw, enorm veel lawaai maakt en 14 dagen lang non-stop aan moet staan. Dit is niet vol te houden voor een vrouw met dementie. De familie vertikt het om het apparaat aan te zetten.

Ventilatiekanaal

Ze nemen weer contact op met Ymere en er komt iemand langs om een extra ventilatiekanaal te plaatsen. De monteur doet een korte inspectie in het huis en komt tot de conclusie dat extra ventilatie niet gaat werken. Het probleem moet bij de oorzaak worden aangepakt. Hij belt Ymere om dit te melden en kleindochter Jennifer luistert mee. Ze hoort de medewerker van Ymere toegeven dat ze weten dat de ventilatie niet gaat werken. Maar “plaats het toch maar”. Jennifer is geschokt en voelt zich radeloos. Ze maakt zich zorgen om de gezondheid van haar oma en mailt de Belbus als laatste redmiddel.

Beter ventilatiesysteem

Expert Ayelt de Wit van Stichting !WOON gaat langs bij de oma van Jennifer. Na een paar metingen komt hij er al snel achter waar het probleem zit en hoe dit het beste op te lossen is. De ventilatiemogelijkheden in het huis zijn onvoldoende en er is een isolatieprobleem. Wanneer we Ymere telefonisch op de hoogte stellen kan er de volgende dag al een betere ventilatiesysteem worden geplaatst. Dat is tenminste iets. Maar als Ayelt opnieuw langskomt met de Belbus blijkt dat ook de vernieuwde ventilatie nog steeds niet voldoet aan de minimumeisen die hiervoor gesteld gelden.

Excuses

Hoe kan Ymere het toestaan om hier iemand te laten wonen? Jennifer gaat samen met Ciana langs bij Ymere in de hoop dat ze het probleem eindelijk serieus gaan oppakken en met een grondigere oplossing komen. Een concrete oplossing kan regiomanager Marjolein Cazemier ons nog niet geven, maar ze stelt een onafhankelijk onderzoek voor. Ymere wil daarnaast met mevrouw Van der Bosch in gesprek om een oplossing te vinden. En Cazemier biedt excuses aan voor het feit dat het al zo lang moet duren.

Woon je ook in Amsterdam en heb je ook problemen met je verhuurder, dan kan  Stichting !Woon mogelijk helpen. Meer informatie vind je op https://www.wooninfo.nl. Wie buiten Amsterdam woont kan informatie opvragen bij de Woonbond.

Ook de Belbus nodig? Mail je verhaal naar belbus@bnnvara.nl.

Meer over:

schimmel, belbus, ymere
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor