Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Beroemdheden ingezet voor werving bloeddonors

16-08-2016
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
sanquin 930x520
Bloedbanken zetten beroemdheden uit heel de wereld in om bloeddonors te werven. Wereldwijd gaat hiervoor dinsdag een grote campagne van start, maakte bloedbank Sanquin bekend.
Extra donors
In Nederland zijn er de komende jaren 40.000 extra donors nodig. In de afgelopen tien jaar nam het aantal bloeddonors in ons land met ongeveer een vijfde af. In heel de wereld gaat het om een daling van bijna 30 procent. ,,Tegelijkertijd ontvangen wereldwijd drie mensen per seconde een levensreddende bloedtransfusie'', aldus Sanquin.
'Missing Type'
De nieuwe campagne 'Missing Type' is een initiatief van bloedbanken uit 21 landen, waaronder Nederland. Onder meer actrice Jamie Lee Curtis en rapper LL Cool J doen mee. Andere namen zijn nog niet bekend.
Plaats innemen
Nederland had eind vorig jaar in totaal 343.000 bloed- en plasmadonors. Sanquin streeft naar 380.000 donors in 2019. Naast het werven van deze extra donors wil de bloedbank ook jaarlijks 35.000 donors werven om de plaats in te nemen van donors die stoppen vanwege ziekte, ouderdom of om andere redenen. ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor