Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Bier: de Nederlander kiest vertrouwd merk

17-07-2019
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
408 keer bekeken
  •  
bier terras 930
Ondanks dat vele Nederlanders geïnteresseerd zijn in nieuwe bieren, kiest de gemiddelde bierdrinkende Nederlander vaak voor een vertrouwd merk en biersoort, blijkt uit het Nationaal Bieronderzoek 2019.
In de horeca en in de supermarkt is er een groeiend aantal nieuwe biersoorten verkrijgbaar. Hier staat de Nederlandse consument wel voor open. Maar als men kiest, zijn vaak factoren als een bekende smaak en een eerder gedronken merk doorslaggevend. De bierdrinker wil zekerheid en zoekt vanuit daar naar nieuwe ervaringen.

Nationaal Bieronderzoek

Vandaag is het Nationaal Bieronderzoek van de Nederlandse Brouwers gepubliceerd. Het bieronderzoek is gehouden onder 1059 bierdrinkende Nederlanders. Het onderzoek naar biertrends toont tevens aan dat er een toename in de consumptie van bieren met een lager percentage alcohol is. Ook is het combineren van een passend bier bij een specifiek gerecht steeds populairder.

Waar let de consument op?

7 op de 10 bierconsumenten vindt smaak het belangrijkst in de bierkeuze. 40% vindt het belangrijk om een bier te kennen en 37% om een soort bier te kennen. Daarnaast kijkt 35% naar de prijs en 33% naar het merk bij de aanschaf van bier. Dat het bieraanbod steeds meer toeneemt, schrikt de consument echter niet af. Wel is een duidelijk verschil te zien in doelgroepen. De bierdrinker tussen de 18 en 49 jaar oud vindt het leuker om te experimenteren dan ouderen.
Een pilsje pakken blijft voor mensen een populaire activiteit voor tijdens een feest met de familie (62%), een feestje thuis (59%) of een degelijke borrel met vrienden (55%). Bierdrinkers die af en toe alcoholvrij, alcoholarm of laagalcoholisch bier te drinken, geven aan dit nu vaker te doen dan twee jaar geleden. Met name bierdrinkers tussen de 18 en 29 jaar oud kiezen relatief vaak voor laagalcoholische bieren (57%). “De consument reageert duidelijk positief op de toename van smaakvolle bieren met minder alcohol die tegenwoordig worden gebrouwen. Het past bij de wens van de bierdrinker om bewuster te genieten”, meldt Cees-Jan Adema, directeur van Nederlandse Brouwers.

Bierfeitjes op een rij

- De smaakvoorkeur voor een glas bier verschilt per sekse. Bij vrouwen gaat de voorkeur uit naar zoet (24%) en karamel (18%), bij mannen naar kruidig (23%) en bitter (20%) bier.
- Een meerderheid (55%) van de Nederlandse bierdrinker vindt bier goed te combineren met het eten.
- 66% van de bierdrinkers vindt het leuk dat het bieraanbod toeneemt.
- Oudere bierdrinkers proberen liever niet een biertje dat ze nog nooit gedronken hebben (50%).
- De meerderheid van de bierdrinkers drinkt vaak hetzelfde biersoort (61%) en bier van hetzelfde merk (53%). 
- 50% van de bierdrinkers denkt onterecht dat twee bruine bammetjes met kaas (320 calorieën) evenveel calorieën bevatten als één glas pils (ca. 115 calorieën).
- Bierdrinkers hebben een goede kennis van bieringrediënten, 42% weet waar bier van gemaakt is.
Bron: Nationaal Bieronderzoek
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor