Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. In september is Kassa weer terug op tv!

Binnenkort geen koffie van Douwe Egberts meer in de supermarkt?

Gisteren
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
4660 keer bekeken
  •  
douwe egberts koffie 1280

© Kassa

Liefhebbers van Douwe Egberts-koffie staan misschien binnenkort voor een leeg schap in de supermarkt. Fabrikant JDE Peet's van het bekende koffiemerk levert zijn koffie niet meer door een conflict over de prijzen.

Dat bevestigt topman Michiel Muller van onlinesupermarkt Picnic na berichtgeving door De Telegraaf. Picnic en supermarkt Jumbo krijgen via hun Europese inkooporganisatie (Everest) geen Douwe Egberts meer geleverd. "Wij bestellen gewoon, maar JDE Peet’s wil niet leveren", verklaart Muller.

Conflict over prijsverhoging: pond Aroma Rood boven 10 euro

Hij voegt toe dat de supers bestellen tegen de prijs die eerder dit jaar werd overeengekomen. Maar JDE besloot onlangs om de prijzen per 1 juli opnieuw te verhogen. Koffie zou daardoor tot 25 procent duurder worden. Die prijsverhoging vindt Muller echter "ongerechtvaardigd". De adviesprijs voor een pak filterkoffie Douwe Egberts Aroma Rood van 500 gram zou boven de 10 euro uitkomen.

Als er geen nieuwe voorraad meer komt, kunnen schappen in de supermarkt snel leeg raken. Hoelang de huidige situatie gaat duren, weet Picnic-baas Muller niet. "Dat is niet te zeggen op dit moment."

Situatie bij AH nog ongewis

Een woordvoerder van Albert Heijn kon niet direct aangeven of de leveringsstop ook bij die keten speelt.

JDE Peet’s was eerder dit jaar ook al met Nederlandse supermarkten in gesprek over de inkoopprijzen. Daardoor waren er wekenlang minder of geen producten van het bedrijf verkrijgbaar bij supers. Vervolgens gingen de prijzen flink omhoog.

Volgens JDE is een nieuwe verhoging onvermijdelijk, mede omdat de prijzen van koffiebonen de afgelopen twee jaar zijn gestegen. De onderneming wijst erop dat onafhankelijke analisten recent ook concludeerden dat een nieuwe prijsverhoging correct zou zijn om de hogere kosten die JDE moet maken. Maar Muller stelt dat de prijs van de bonen waarnaar JDE verwijst recent juist weer is gedaald.

JDE blijft er verder op hameren dat supers uiteindelijk zelf bepalen wat de consument in hun winkel betaalt. "Daar zien we dat de huismerkkoffie bovendien even hard, soms zelfs harder, stijgt in prijs. Hieruit blijkt dat alle koffieproducenten last hebben van bredere markttrends." ANP

Delen:

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor