Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Boete van 1,8 miljoen voor Budget Thuis voor misleiden consument

08-09-2022
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
1829 keer bekeken
  •  
Geld 1127

Budget Thuis B.V., een bedrijf dat levert onder merknamen Budget Energie en Nederlandse Energie Maatschappij (NLE), heeft van het ACM een boete van 1,8 miljoen euro opgelegd gekregen voor het misleiden van consumenten bij telefonische verkoop van energiecontracten.

De boete wordt opgelegd omdat toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) na onderzoek in 2021 heeft vastgesteld dat Budget Thuis consumenten bij telefonische verkoop in 2019 en 2020 heeft misleid. Zo bleek onder andere dat Budget Thuis andere bedrijven inzette bij de telefonische verkoop van energiecontracten. 

‘Budget Thuis’ hield informatie achter

Andere belangrijke informatie over de looptijd, de opzegvergoeding, de actievoorwaarden en tarieven werden niet of pas laat in het gesprek gemeld. 

Consumenten werden verder met onjuiste en onvolledige informatie aangezet tot het sluiten van een energiecontract. Tussenpersonen zeiden bijvoorbeeld dat zij belden voor het doen van een energiemeting of vanwege een landelijke prijsverlaging. 

Ook werd er in de verkoopgesprekken niet gemeld dat er gebeld werd namens het bedrijf Budget Thuis. Dat is verboden. 

Niet de eerste boete

De boete voor Budget Thuis is al de tweede boete die de ACM oplegt naar aanleiding van een onderzoek naar misleidende werving door energieleveranciers. Eerder legde ACM een boete op aan een andere leverancier voor soortgelijke overtredingen. 

Cateautje Hijmans van den Bergh, bestuurslid van de ACM: “Consumenten besteden een groot deel van het huishoudbudget aan energie. Dit is dus een belangrijke uitgave en energieleveranciers moeten duidelijk zijn over het contract dat zij aanbieden.”

“Ook moet het voor de consument direct duidelijk zijn dat een bedrijf belt om een energiecontract te verkopen. Omdat uit onderzoek blijkt dat Budget Thuis consumenten heeft misleid, leggen we het bedrijf een boete op.”

Advies voor consumenten

Veel mensen vinden het vervelend wanneer bedrijven of organisaties ze ongevraagd bellen. Daarom gelden er regels voor telefonische verkoop. Bedrijven mogen consumenten alleen bellen om iets te verkopen als die daarvoor toestemming hebben gegeven of klant zijn (geweest).

 
De ACM wil consumenten er ook op wijzen dat een energiecontract dat via ongevraagde telefonische verkoop wordt aangeboden lang niet altijd de beste keuze is voor consumenten. Consumenten worden opgeroepen om een aanbod altijd goed te bestuderen, en te vergelijken met het huidige contract en aanbod van andere aanbieders.

Meer informatie en/of tips voor wanneer je toch ongewenst gebeld wordt? Dit is te vinden op consumentenloket ACM ConsuWijzer.

Bron: Autoriteit Consument & Markt

Kassa schreef eerder over dit onderwerp:

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor