Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Briefje van PostNL met QR-code in de brievenbus: is dat oplichting?

11-03-2022
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
32785 keer bekeken
  •  
20220311_postnl_briefje

Bestel jij weleens uit het buitenland? Dan kan het gebeuren dat je een briefje in de bus vindt met het verzoek om inklaringskosten te betalen. Je ziet het verschuldigde bedrag, wat adresgegevens, een QR-code én een link waar je kunt betalen. En omdat phishing uit naam van PostNL een behoorlijk groot probleem is, vragen sommige mensen zich af of zo'n briefje wel zuivere koffie is en of er misschien sprake is van oplichting. In dit artikel leggen we uit hoe het zit.

In principe moest je over commerciële bestellingen van buiten de Europese Unie altijd al inklaringskosten, btw en – afhankelijk van de waarde – soms ook invoerrechten betalen, maar bestellingen met een waarde onder de 22 euro waren vrijgesteld van deze verplichting. Ook kwam het regelmatig voor dat pakketjes door de controle van de douane glipten: 100% controle is immers niet realistisch.

Sinds 1 juli 2021 zijn de regels echter aangescherpt en moet je over alle commerciële zendingen van buiten de Europese Unie inklaringskosten betalen, dus ook als de waarde lager dan 22 euro is. En dat betekent dat jouw AliExpress-bestelling langer onderweg is én dat je vanwege de extra kosten waarschijnlijk niet meer zo goedkoop uit bent als je aanvankelijk dacht.

En dat is dan ook gelijk één van de redenen voor deze wetswijziging: het idee is om een wat gelijkwaardiger speelveld te creëren en de ongebreidelde import van goedkope (imitatie)producten – die niet altijd voldoen aan Europese kwaliteits- en veiligheidseisen en soms zelfs ronduit gevaarlijk zijn – enigszins aan banden te leggen.

Briefje van PostNL in de bus

De controle op zendingen van buiten de Europese Unie is sinds juli vorig jaar dus strenger geworden, en dat betekent dat jij als koper vaker door PostNL wordt benaderd om aanvullende informatie te verstrekken en inklaringskosten te betalen.

De afzender van jouw bestelling heeft de mogelijkheid om jouw contactgegevens op het douaneformulier te vermelden, zoals je telefoonnummer en je e-mailadres. Staat jouw e-mailadres op het pakket? Dan kan PostNL je namens de douane per e-mail verzoeken om de inklaringskosten te betalen.

Maar wat als jouw contactgegevens niet op het pakket staan, en slechts jouw adres bekend is? Dan kan het gebeuren dat je dit soort briefjes in de brievenbus krijgt:

postnl_qr_web

Op bovenstaande afbeelding hebben we uiteraard de nodige details gecensureerd, zoals de naam, de Track & Trace-code, het bezorgadres en de daadwerkelijke QR-code. Dat zijn namelijk herleidbare persoonsgegevens.

Is hier sprake van oplichting?

Zeker als je niet gewend bent om met regelmaat uit het buitenland te bestellen, kun je na ontvangst van zo'n briefje je bedenkingen hebben. Misschien weet je helemaal niet dat je verplicht bent om deze inklaringskosten te betalen, en dan kun je – zeker met al die verhalen over phishingmails namens PostNL – denken dat hier sprake is van oplichting.

Dat is echter niet het geval, deze briefjes zijn écht van PostNL. Althans, in theorie bestaat de mogelijkheid natuurlijk altijd, maar voor zover wij weten, zijn er geen actuele voorbeelden bekend van nepbrieven uit naam van PostNL.

Als iemand een voorbeeld heeft van een vervalst betaalverzoek voor inklaringskosten in de vorm van een fysiek briefje uit naam van PostNL, horen wij het vanzelfsprekend graag.

Wat moet je doen als je zo'n briefje krijgt?

Dat is simpel: je moet de verschuldigde inklaringskosten en de btw betalen. Betaal je niet? Dan gaat de zending op termijn retour afzender en ontvang je niks. Om te betalen, kun je de QR-code op het briefje scannen met je smartphone. Dan beland je direct op de juiste pagina.

Check in dat geval wel of je je écht op de PostNL-website bevindt en dat het niet om een vervalsing gaat. In de adresbalk staat jouw.postnl.nl

Als je daarentegen tóch je bedenkingen hebt, kun je ook handmatig naar de website van PostNL gaan. Ga in dat geval naar www.postnl.nl/bekijkinklaring

Vervolgens vul je de Track & Trace-code en je postcode in. Er is ook nog een invoerveld genaamd Land van bestemming, maar deze staat standaard op Nederland, dus daar hoef je verder niks mee te doen. Als blijkt dat je inderdaad inklaringskosten en btw verschuldigd bent, zie je de aanvullende informatie en de betaalinstructies na het bevestigen van je invoer op je scherm.

Heb je betaald? Dan kun je je bestelling in de meeste gevallen binnen enkele dagen thuis verwachten.

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor