Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Campagne moet Nederlanders beter wapenen tegen online gevaren

05-03-2018
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
laptop-930x520
Twee derde van de Nederlanders denkt dat de kans toeneemt dat zij de komende jaren zelf met internetcriminaliteit te maken krijgen. Toch neemt niet iedereen de juiste voorzorgsmaatregelen, blijkt bij het begin van een nieuwe campagne van het ministerie van Veiligheid en Justitie. Die geeft Nederlanders tips om zich beter tegen online-bedreigingen te wapenen.

Onveilig online

Uit onderzoek in opdracht van het ministerie komt naar voren dat de helft van de Nederlanders software-updates weleens uitstelt. Verder gebruiken vier op de tien geregeld gratis openbare wifi-netwerken en hebben ze hetzelfde wachtwoord voor meerdere websites, bijvoorbeeld voor e-mail, bankrekening en webwinkels. Een vijfde van de ondervraagden past een wachtwoord zelfs bij meer dan tien accounts toe.

Sociale media en radio

Minister Ferd Grapperhaus van Justitie en Veiligheid zegt: ,,Het is voor iedereen logisch de buitendeur op slot te draaien, maar dat geldt niet voor onze digitale deuren.'' De campagne, die er ook op is gericht foute links te leren herkennen, is te zien op sociale media als Facebook, Twitter en Snapchat. Ook is er een radiospot. ANP/Kassa
Campagne website: Maakhetzenietmakkelijk
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor