Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Chipknip gaat laatste jaar in

04-02-2014
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
chipknip_logo_01.jpg
Het aftellen is begonnen voor de chipknip. Het Nederlandse betaalmiddel, dat het laatste jaar van zijn bestaan is ingegaan, verloor vorig jaar opnieuw aan populariteit.
Dalend gebruik
Het chipknippen beleefde in 2010 zijn hoogtepunt, met 178 miljoen transacties. Sinsdien ging het gestaag bergafwaarts. In 2013 turfde betaalorganisatie Currence nog maar 121 miljoen transacties tegen 148 miljoen in het voorgaande jaar.
Het opladen van de chipknip nam ten opzichte van 2012 ook sterk af, met bijna een kwart (23,9 procent) tot 17,6 miljoen keer.
Na 1 januari 2015 over en uit
Currence, de eigenaar van dit en andere collectieve betaalmiddelen, besloot vorig jaar maart een einde te maken aan de in 1996 ingevoerde chipknip. Door de tanende belangstelling was het financieel niet meer aantrekkelijk om het betaalmiddel overeind te houden. Per 1 januari 2015 is het over en uit.
Advies: niet meer gebruiken
Directeur Piet Mallekoote van Currence: ,,Zowel de banken als Currence hopen dat consumenten het chipknipsaldo op hun betaalpas zo snel mogelijk afwaarderen. Het chipknipsaldo blijft uiteraard van de pashouder. Maar het algeheel advies luidt: Gebruik uw chipknip niet meer of heeft u nog een oude chipknip liggen? Zet hem dan nu al op nul!”
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor