Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

CJIB gaat beleid aanpassen om schuldproblemen te voorkomen

03-03-2018
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
97 keer bekeken
  •  
Centraal Justitieel Incassobureau - CJIB logo
Het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) gaat meer mensen telefonisch benaderen als ze hun boete niet betalen. Door contact te zoeken moet worden voorkomen dat mensen te maken krijgen met deurwaarders en extra kosten. Dat laat het CJIB weten in reactie op de uitzending van Kassa met aandacht voor schuldproblemen door verkeersboetes.
Kritiek
Volgens deskundigen speelt het CJIB vaak een rol bij schuldproblemen. De instantie zou bij het innen van boetes zo star te werk gaan dat schuldproblemen ontstaan of verergeren. Er is onder meer kritiek op de belemmering die een CJIB-boete vormt voor schuldsanering en de forse verhogingen die worden gerekend bij aanmaningen. Jaarlijks worden er ruim 9 miljoen verkeersboetes uitgedeeld.
50 procent bovenop de boete
Het te laat betalen van een boete werd in 2011 fors duurder. Bij de eerste aanmaning komt tegenwoordig 50% bij op de boete. Bij de tweede aanmaning wordt dat bedrag nog eens verdubbeld. Zo loopt de boete van 400 euro, voor het niet hebben van een verzekering voor een motorvoertuig, bij de tweede aanmaning op naar 1200 euro.
Speciaal team
Het CJIB maakt sinds enige tijd gebruik van een speciaal team om mensen te bellen die in het verleden bij een deurwaarder hun boete wel hebben betaald. De resultaten van deze manier van werken zouden erg positief zijn. Daarom worden sinds het begin van 2018 ook andere doelgroepen telefonisch benaderd. Uitgangspunt blijft dat de boetes betaald moeten worden.
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor