Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Commissie van Beroep: financieel adviseur hoeft consument niet op algemene premiedaling te wijzen

29-05-2020
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
384 keer bekeken
  •  
contract voorwaarden 1127
De nazorgplicht van een financieel adviseur gaat niet zo ver dat deze de consument moet informeren over premiedaling van de overlijdensrisicoverzekeringen (ORV). Dat concludeert de Commissie van Beroep van Kifid. Wel is een adviseur wettelijk verplicht de consument gedurende de looptijd van een verzekering te informeren over wijzigingen in het product zelf. Over algemene marktontwikkelingen als premiedalingen van de ORV hoeft een consument niet ingelicht te worden.
Kassa liet meermaals laten zien dat financieel adviseurs massaal de Wet op het financieel toezicht (Wft) overtreden door klanten niet of onvoldoende te wijzen op de tussentijdse premiedalingen.
In de klachtzaak waar het Kifid zich in dit geval over boog gaat het om een ORV die de consument in april 2011 afsloot door tussenkomst van De Hypotheker Emmeloord (onderdeel van de Hypothekers Associatie). De verzekerde uitkering is 75.000 euro tegen een maandelijkse premie van 26,54 euro. Eind 2018 beklaagde de consument zich bij zijn financieel adviseur, omdat de adviseur niet tijdig geïnformeerd had over de (sterke) premiedaling van de ORV's. De financieel adviseur is van mening dat hij wettelijk noch contractueel verplicht is om zijn klant te wijzen op algemene premiewijzigingen bij een nieuwe ORV, nu de premie van de betreffende ORV niet verandert. Je kunt hier de volledige uitspraak lezen.

Nazorgplicht

Een consument mag van een verzekeringsadviseur verwachten dat deze de belangen van de verzekeringnemers in het oog houdt. Voor de inhoud en omvang van die zorgplicht is onder meer de Wet op het financiële toezicht (Wft) van belang en hoe die wet verder is uitgewerkt in het Besluit gedragstoezicht financiële ondernemingen (Bgfo). De Commissie van Beroep stelt dat gedurende de looptijd van een verzekering de adviseur zijn klant moet informeren over eventuele wijzigingen in het product, zoals dat via de adviseur is afgesloten.

Kortom: de adviseur dient de consument te informeren als bijvoorbeeld de premie voor zijn ORV zou wijzigen. Echter gaat de wettelijke nazorgplicht niet zo ver gaat dat een adviseur de consument moet informeren over algemene marktontwikkelingen zoals premiedalingen van ORV’s, aldus de Commissie van Beroep. Over een dergelijke nazorgplicht kunnen wel afspraken worden gemaakt, maar dat is in dit geval niet gebeurd. Hierdoor is er geen sprake van schending van de nazorgplicht door de financieel adviseur en is er geen reden om eventuele financiële schade te verhalen op de financieel adviseur.

Beroepsprocedure

Op dit moment loopt er nog een beroepsprocedure over de zorgplicht van een financieel adviseur bij een ORV. Binnenkort doet het Commissie van Beroep hierover een uitspraak. De beoordeling hiervan zal naar verwachting in de lijn liggen van het oordeel van vandaag. In afwachting van een uitspraak van de Commissie van Beroep is de behandelijk van soortgelijke klachten bij de Geschillencommissie aangehouden. De commissie kan na deze en de komende uitspraak de behandeling van de aangehouden klachten weer oppakken en vasthouden aan de lijn zoals de Commissie van Beroep die in deze uitspraak heeft uiteengezet. Elke klacht wordt op zijn specifieke omstandigheden beoordeeld. Een uitspraak kan hierdoor afwijken.

Kassa ORV-dossier

Bekijk hier het Kassa ORV-dossier, met daarin onze uitzendingen en de voorbeeldbrief die je kan sturen naar je financieel adviseur.
Bron: Kifid
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor