Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Compensatie woekerrente: ABN AMRO zoekt info van klanten

08-02-2023
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
18708 keer bekeken
  •  
abnamro_betaalpakket_20220421

ABN AMRO is in het kader van compensatie aan klanten voor te veel betaalde rente op doorlopend krediet op zoek naar een specifieke groep klanten. Zij hebben mogelijk recht hebben op compensatie, maar ABN AMRO heeft bepaalde gegevens niet meer paraat. 

Het gaat om mensen die een doorlopend krediet hadden met een veranderend rentetarief en nog steeds klant zijn van de bank. Aan klanten van wie de lening tussen 2001 en eind 2004 eindigde, vraagt ABN AMRO om zelf gegevens aan te leveren.

Het gaat daarbij onder andere om bankafschriften van zo'n twintig jaar geleden. Ook vraagt de bank deze klanten om gegevens aan te leveren over de datum waarop hun doorlopend krediet is begonnen en geëindigd.

Uitspraak Kifid startsein compensatie

In de kwestie gaat het om klanten die een doorlopende lening hadden met een variabele rente. ABN AMRO volgde, net als andere banken zoals ING en Rabobank, met zijn rentes niet altijd genoeg de marktrente. Het klachteninstituut Kifid oordeelde dat klanten dat wel mochten verwachten, tenzij de bank nadrukkelijk anders had vermeld. De vergoeding kan zomaar honderden euro's per klant betekenen.

Bank weet niet hoe groot de groep klanten is

Een woordvoerder van ABN AMRO kan niet zeggen hoe groot de groep klanten is van wie de bank de gegevens niet meer heeft. Hij zegt dat de kans niet heel groot is dat er veel compensatieregelingen komen voor deze klanten, omdat de bank in de periode tussen 2001 en 2005 de marktrente goed zou hebben gevolgd. ABN AMRO zegt op basis van de aangeleverde informatie maatwerk te leveren.

ABN AMRO zette aanvankelijk 340 miljoen euro apart voor de compensatie van klanten met dit type krediet. Daar kwam in september vorig jaar nog eens 120 miljoen euro bij, omdat de Commissie van Beroep van het Kifid bepaalde dat banken ook rente op rente moesten vergoeden die klanten waren misgelopen.

Langjarig aandacht in Kassa

Vele honderdduizenden mensen betaalden te veel rente over hun doorlopende krediet met variabele rente, omdat banken massaal verzuimden de rente te laten meebewegen met de dalende marktrente.

Kassa vraagt hiervoor al jaren aandacht en met succes! Inmiddels heeft de ene bank na de andere een compensatieregeling opgetuigd. Bekijk het Kassa-dossier Wurgkredieten.

Meer informatie
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor