Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Compensatie wurgkredieten Crédit Agricole beperkt

16-05-2020
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
2003 keer bekeken
  •  
Na jaren van juridische strijd is Crédit Agricole eindelijk een compensatieregeling gestart voor de wurgkredieten. Klanten van onder meer de labels Interbank, De Nederlandse Voorschotbank, Ribank en de Intermediaire Voorschotbank betaalden jarenlang een veel te hoge rente voor hun doorlopende krediet. Maar moederbedrijf Crédit Agricole betaalt daar minder compensatie voor dan na een belofte van de bank verwacht mocht worden.
In 2019 en 2020 deed de Commissie van Beroep van het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid) twee uitspraken in individuele zaken tegen Nederlandse labels van Crédit Agricole. De bank had haar klanten niet goed uitgelegd hoe de variabele rente voor hun doorlopende krediet aangepast mocht worden. Dus mochten klanten verwachten dat de rente die zij moesten betalen, de trend van de gemiddelde marktrente voor doorlopende kredieten zou volgen, stelt het Kifid. Maar waar de gemiddelde marktrente daalde, deed de rente die klanten van Crédit Agricole dat niet. Hun rente steeg juist of bleef onverminderd hoog.

Compensatieregeling niet in lijn met Kifid-uitspraken

Crédit Agricole beloofde in 2019 de redenering achter de uitspraken van het Kifid te omarmen. Maar op de site mijnrentevergoeding.nl, waar klanten zich moeten melden om een vergoeding te krijgen, blijkt dat de compensatieregeling van de bank op belangrijke punten afwijkt van de uitspraak van het Kifid. Crédit Agricole klanten stelt pas te compenseren voor te hoge rentes vanaf 1 januari 2008. Ook gebruikt de bank de gemiddelde marktrente als ondergrens. Als de rente die klanten betaalden lager was dan de gemiddelde marktrente, vindt de bank niet dat de rente te hoog was. En dus wordt daar niet voor gecompenseerd. Beide beperkingen in de compensatieregeling zijn niet in lijn met de uitspraken van het Kifid. En dat kan klanten duizenden euro’s aan compensatie schelen.

Finale kwijting?

Rob Goedhart van Stichting Geldbelangen staat een groep klanten van Crédit Agricole bij die gedupeerd zijn door de torenhoge rentes van de bank. Hij is kritisch op de beperkingen die de bank in de compensatieregeling heeft opgenomen. Maar Goedhart raadt klanten wel aan er akkoord mee te gaan. Want volgens Goedhart hoeven klanten geen finale kwijting te tekenen als ze akkoord gaan met de compensatie. Stichting Geldbelangen heeft ook documentatie met Kassa gedeeld waaruit dat blijkt. Door akkoord te gaan met de compensatie geven klanten volgens Goedhart dus niet hun recht op om op een later moment alsnog naar de rechter of het Kifid te stappen om een hogere compensatie te krijgen.
Maar Crédit Agricole wil in een reactie aan Kassa niet bevestigen dat ze inderdaad geen finale kwijting vragen. De bank schrijft wel dat klanten, nadat ze akkoord zijn gegaan met de compensatie, nog een klacht bij de bank kunnen indienen over de hoogte van de vergoeding. De bank vermeld niet of klanten na akkoord ook nog naar het Kifid of de rechter kunnen om een hogere compensatie te krijgen. De volledige reactie van Crédit Agricole kun je hier lezen.
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor