Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Concertgebouworkest lanceert digitaal podium

29-08-2012
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
orkest_leegpodium_01.jpg
Het Koninklijk Concertgebouworkest (KCO) wil via een app historische opnames ter beschikking stellen die teruggaan tot 1926. Ook gaat het KCO recente concertregistraties aanbieden die zijn gemaakt in 360 graden, waardoor kijkers het concert beleven alsof zij midden tussen het orkest zitten.
Nieuw digitaal platform
Dit zijn onderdelen van 'RCO Universe', een nieuw digitaal platform dat het orkest lanceert in verband met zijn 125-jarig jubileum volgend jaar. De applicatie biedt naast de concerten ook toelichtingen van dirigenten of musici, achtergrondinformatie en backstage-beelden. Het KCO is naar eigen zeggen het eerste orkest dat een dergelijk digitaal platform opzet.
Groter bereik
Met RCO Universe wil het orkest muziekliefhebbers wereldwijd bereiken. ,,Juist jongeren die misschien nog niet zo vertrouwd zijn met klassiek repertoire'', aldus algemeen directeur Jan Raes.
Kosten
De aanloopkosten voor het project de komende 4 jaar bedragen 1,25 miljoen euro. De Stichting Donateurs Koninklijk Concertgebouworkest vraagt particulieren hiervoor een schenking te doen van 1250 euro.
ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor