Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Consument bereid meer te betalen voor varkensvlees

16-04-2018
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
Varkens_930x520
Consumenten uit Nederland, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk willen vaak meer betalen voor varkensvlees als dat betekent dat ze informatie krijgen over de omstandigheden waarin het dier geleefd heeft. Dat blijkt uit onderzoek van de Universiteit van Wageningen in deze landen.

13 cent

Gemiddeld willen mensen 13 cent extra betalen. Dat is ongeveer de prijs die het kost om deze gegevens aan de verpakking toe te voegen. Consumenten vinden informatie over dierenwelzijn belangrijker dan informatie over de invloed op het milieu. Ook het transport en de slacht zijn niet interessant voor veel ondervraagden.

Geen voorkeur voor opzoeken info

Uit het onderzoek blijkt dat consumenten niet graag meer informatie over het dier opzoeken via een app, website of een QR-code. Als het op de verpakking staat of in de winkel is aangegeven zouden veel mensen wel kijken naar de herkomst van het dier.
De bedrijven die onderdeel uitmaken van de varkensketen willen graag dat er open gecommuniceerd wordt met de consumenten. Volledige transparantie heeft echter niet de voorkeur, omdat dan de kans bestaat dat een boerderij doelwit wordt van actievoerders. ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor