Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Consument bundelt steeds vaker vaste en mobiele diensten

07-02-2019
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
laptop mobiel tablet 930x520
Steeds meer consumenten maken gebruik van bundels waarin een mobiel abonnement wordt gecombineerd met een vast abonnement. Aanbieders bieden diverse extra’s om consumenten te verleiden deze bundels af te nemen, meldt de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Het aantal bundels dat alleen bestaat uit de traditionele vaste diensten internet, vaste telefonie en/of televisie daalt.

Transitie van analoog naar digitaal

Bij deze vaste diensten is een transitie van analoog naar digitaal waarneembaar. Zo blijft het aantal analoge telefonie-aansluitingen afnemen. Bellen via internet (Voice over Broadband) werd in het eerste halfjaar van 2018 ongeveer even vaak gebruikt als in het jaar daarvoor. Ook bij televisie blijft het aantal analoge aansluitingen afnemen, waar het aantal digitale aansluitingen een lichte stijging vertoont.

Verbruik mobiele data verdubbeld

Het verbruik van mobiele data is in de eerste helft van 2018 verdubbeld. Per telefoon wordt volgens de meest recente gegevens van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) twee gigabyte data verstookt. Een gigabyte (GB) staat gelijk aan 1000 megabyte (MB).
In totaal werd meer dan 250 miljard MB aan mobiele data gebruikt. Ter vergelijking: een filmpje kijken van vijf minuten op YouTube kost ongeveer 10 MB. Een appje sturen verbruikt slechts 1 KB. Dat is een duizendste van een MB. Bronnen: ACM/ANP

Meer over:

analoog, acm, digitaal
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor