Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Consument helft goedkoper uit bij aanschaf van budgetmerken in de supermarkt

25-10-2022
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
2757 keer bekeken
  •  
Supermarkt

© Jumbo

Consumenten die alleen budgetmerken kopen in de supermarkt zijn gemiddeld de helft goedkoper uit dan wanneer ze alleen A-merken zouden kopen, zo blijkt uit een uitgebreide prijspeiling van de Consumentenbond. Vier jaar geleden was het prijsverschil nog 40 procent. Daarnaast blijkt dat Dirk voor de basis huismerkproducten de goedkoopste supermarkt is, Spar juist de duurste.

Van ruim 100 basisproducten bij de 14 grootste supermarktketens van Nederland, vergeleek de Consumentenbond de prijs. A-merken werden daarbij vergeleken met het goedkoopste vergelijkbare product van de huis- of budgetmerken in de winkel

Grote besparing op individuele budgetproducten

Consumenten besparen met budgetmerken gemiddeld tussen de 48 procent (Spar) en 53 procent (Jan Linders). Per product kan de besparing echter nog veel groter zijn. 

Bij was- en schoonmaakmiddelen, verzorgingsproducten, koffie en frisdrank is de besparing vaak meer dan 70 procent.  Een voorbeeld hiervan is de shampoo bij supermarkt Dirk. Voor een fles van 500 ml shampoo van het budgetmerk Derlon betaalt de consument 0,99 euro. Van Andrelon kost een fles van 300 ml maar liefst 3,59 euro. Dat is dus een verschil van 85 procent.

Bij Jumbo kost een fles geconcentreerd witwasmiddel (28 wasbeurten) 2,99 euro, terwijl voor een soortgelijk wasmiddel van Robijn (34 wasbeurten) 17,81 neergeteld moet worden. Het budgetmerk is omgerekend 80 procent goedkoper.

Dirk voor basisboodschappen de goedkoopste, Spar de duurste 

Supermarkt Dirk is voor de basis huismerkproducten het goedkoopst. De prijzen liggen 11 procent onder het gemiddelde. Spar is met 26 procent boven het gemiddelde het duurst. Opvallend is dat budgetsupers Lidl en Aldi slechts gemiddeld scoren als het gaat om de laagst geprijsde producten. Aldi zit met 1 procent onder het gemiddelde zelfs op hetzelfde niveau als Albert Heijn.

Basisboodschappen zijn producten die de meeste mensen in huis hebben, zoals: rijst, koffie, melk en boter. De prijzen voor deze producten stegen het afgelopen jaar gemiddeld met 21 procent. Eind augustus kondigde Dirk aan de prijzen van meer dan 100 producten tot het einde van het jaar te bevriezen. 

Bevriezen van de prijzen eigenlijk “schijnvoordeel”

Supermarkt Vomar besloot net als Dirk om ook de prijzen van producten te bevriezen tot het einde van het jaar. Opvallend is wel dat beide supermarktketens de prijzen van veel producten vlak voor de aankondigingen eerst verhoogden en vervolgens weer iets verlaagden. 

Zo ging een blik Unox Knaks bij Dirk van 2,35 euro naar 2,69 euro, en daarna weer terug naar 2,49 euro. Bij Vomar ging een pak G’woon basmatirijst van 1,95 euro naar 2,15 euro en zakte toen weer naar 1,99 euro. Volgens de Consumentenbond is dit dus “schijnvoordeel”, en is het belangrijk “zelf de prijzen in de gaten te blijven houden.” 

Meer lezen over aanbiedingen in de supermarkt? Kassa besteedde er eerder aandacht aan:

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor