Consument is bereid om meer uit te geven aan Fairtrade producten
06-05-2016
• leestijd 1 minuten
De besteding van Nederlandse huishoudens aan Fairtrade producten is in 2015 met 3% gestegen ten opzichte van 2014. Dat blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau GfK. Uit de onderzoeksresultaten komt naar voren dat het aantal Fairtrade kopers piekt tijdens de Fairtrade Week.
Chocolade, vruchtensap en ‘culinary’ groeien het hardst
Steeds meer retailers breiden het assortiment Fairtrade gecertificeerde seizoenchocolade uit, wat vorig jaar heeft geleid tot een groei van het aantal kopende huishoudens in deze categorie (+22%). Ook de categorie vruchtensap laat in 2015 een groei zien (+26%).
De categorie ‘culinary’ groeide afgelopen jaar met 20%. Dit komt onder andere door distributie-uitbreiding van Fair Trade Original curry kruidenpasta’s en kokosmelk.
Fairtrade Challenge
Dit jaar staat de Fairtrade Week in het teken van de internationale Fairtrade Challenge.Samen met 20 landen organiseert Stichting Max Havelaar een week lang Fairtrade coffee breaks die kunnen worden aangemeld op de
campagnewebsite. Met hulp van de consument worden er een recordaantal kopjes Fairtrade koffie gedronken, waarmee boeren worden gesteund in hun strijd tegen de effecten van klimaatverandering.