Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Consument let meer op duurzaamheid producten

10-10-2017
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
142 keer bekeken
  •  
supermarkt vriezer diepvries groenten eten 930
Bedrijven zijn niet altijd eerlijk over de duurzaamheid van een product. Dat vindt 70% van de consumenten volgens een onderzoek van onderzoeksbureaus GfK en b-open voor het Dossier Duurzaamheid 2017 .

Wantrouwen bij de consument

39% wantrouwt claims over de duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). In de ogen van de consument is duurzaamheid erg belangrijk en zijn bedrijven vooral “bezig met het maken van winst”.

Consument let meer op duurzaamheid

Het onderzoek stelt dat 48% van de ondervraagde consumenten de aanschaf van een product let op duurzaamheid. In 2013 vond nog maar 30% dit van belang.

Dossier Duurzaamheid 2017

Het Dossier Duurzaamheid is een initiatief van onderzoekbureaus b-open en GfK. Sinds 2008 meet dit dossier de houding van consumenten naar duurzaamheid van een product en het bijbehorende imago van bedrijven.
Volgens dit dossier staat de consument meer open voor duurzaamheid. Wanneer een merk verantwoord onderneemt stijgt het vertrouwen in het merk onder de consumenten. De laatste jaren is er ook steeds meer interesse in dierenwelzijn.

Beperkte kennis

Consumenten hebben vaak maar een beperkte hoeveelheid kennis over de duurzame activiteiten van bedrijven. Het idee van een duurzaam imago baseert de consument vaak op een algemeen gevoel dat consumenten bij een bedrijf hebben. Dit imago is dus niet gebaseerd op hoe duurzaam bedrijven handelen. 
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor