Consument moet mobiel bellen kunnen afrekenen per seconde
23-11-2010
• leestijd 2 minuten
Minister Verhagen van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie vindt dat consumenten die dat willen de mogelijkheid moeten hebben om gesprekken met de mobiele telefoon gewoon af te rekenen per seconde.
Toezeggingen
In antwoorden op
Kamervragen
laat de minister vandaag weten niet gelukkig te zijn met de recente stappen van Vodafone en KPN, die bijna uitsluitend nog abonnementen aanbieden waarbij gesprekken naar boven worden afgerond op hele minuten. Naar aanleiding hiervan zijn gesprekken gevoerd met beide telefonieaanbieders.
KPN en Vodafone hebben toegezegd dat ze hun klanten snel meer keuze zullen bieden door meer abonnementen aan te bieden waarbij per seconde afgerekend wordt. De minister wil dat de telefoniebedrijven begin 2011 hun toezeggingen ingevuld hebben.
Kiezen voor afrekenen per seconde
Verhagen: “Veel mensen vinden afrekenen per minuut oneerlijk omdat je betaalt voor iets wat je niet gebruikt. Ik kan me dat goed voorstellen. Daarom vind ik dat consumenten moeten kunnen kiezen voor afrekenen per seconde. Ik ben blij dat de aanbieders zich dat ook realiseren en weer meer keus gaan bieden. Ik zal de zaak nauwgezet volgen.”
Duidelijkheid over prijzen
Naast keuzevrijheid benadrukt Verhagen ook het belang van transparantie. Consumenten moeten bewuste keuzes kunnen maken. Daarvoor moeten zij goed geïnformeerd zijn. Telefonieaanbieders moeten dus duidelijk zijn over prijzen en voorwaarden, zoals de afrekenmethode. Sinds 1 oktober van dit jaar moeten telefonieaanbieders voldoen aan strengere transparantieverplichtingen, waardoor zij onder andere duidelijker moeten vermelden of ze per seconde of per minuut afrekenen. Telecomwaakhond OPTA ziet toe op de naleving van deze regels en kan ingrijpen bij overtredingen.
Kassa
In de uitzending van
4 september toonde Kassa aan dat u voortaan fors duurder uit kan zijn als uw provider per minuut afrondt. U bent namelijk veel sneller door uw belbundel heen dan voorheen en daardoor belt u meer buiten de bundel tegen een hoger tarief. In de uitzending van
18 september blijkt dat de eerdere uitzending van Kassa veel stof heeft doen opwaaien. KPN laat in de uitzending van
23 oktober weten dat de klanten van KPN en Hi die het gevoel hebben dat ze niet goed zijn geïnformeerd over de minutenafronding de mogelijkheid krijgen om naar hun oude abonnement terug te gaan.
Bron: Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie/ Kassa