Consumenten doen recordaantal aankopen in webwinkels
23-06-2021
•
leestijd 2 minuten
•
586 keer bekeken
•
In de eerste drie maanden van dit jaar hebben Nederlanders 91,6 miljoen aankopen via het internet gedaan, goed voor 7,7, miljard euro. Dat zijn 31 procent meer online aankopen dan in het eerste kwartaal van 2020.
Ruim 20 procent van alle winkelbestedingen werden online gedaan. "Dat is het hoogste percentage ooit gemeten, want normaal schommelt dat rond de 10 procent", zegt directeur Marlene ten Ham van Thuiswinkel.org. Aan onder meer woonartikelen, consumentenelektronica, speelgoed en eten werd flink meer uitgegeven.
Lockdown zorgde voor online groei
De online verkoop kreeg een stimulans omdat veel niet-essentiële winkels vanwege de lockdown waren gesloten. Niet alleen waren er bijna 1 miljoen nieuwe onlinekopers ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, maar het gemiddeld besteed bedrag per onlinekoper is ook sterk gestegen.
Veel fysieke winkels zijn daarnaast een webwinkel begonnen om toch nog wat omzet binnen te kunnen halen. Cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) wezen volgens de onderzoekers eerder al uit dat er in het eerste kwartaal ruim 4600 webwinkels bijkwamen in Nederland, ten opzichte van ruim 2200 nieuwe in dezelfde periode vorig jaar.
Webwinkelen in buitenland
Uit het nieuwe onderzoek komt ook naar voren dat meer consumenten hun onlinebestedingen over de grens deden. Maar ze gaven bij buitenlandse webshops in totaal wel minder uit. "Vorig jaar ging het om 681 miljoen euro, dit jaar om 635 miljoen euro", aldus Ten Ham. Het is volgens haar dus vooral de Nederlandse markt die profiteert van de onlinegroei. Dit komt waarschijnlijk omdat veel buitenlandse aankopen normaal een link met het toerisme hebben, en die sector is juist hard geraakt door de virusuitbraak. ANP