Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Consumentenbestedingen stijgen minder hard, vertrouwen blijft stabiel

22-07-2021
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
shoppen winkelen 1127
Nederlandse consumenten besteden in mei 8,8 procent meer dan in 2020. De stijging is wel kleiner dan in april, toen was de consumptie met 9,7 procent gestegen. Het consumentenvertrouwen blijft in juli vrijwel hetzelfde als in juni. De mening over de economie verbeterde iets, maar de koopbereidheid verslechterde. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
Volgens het CBS komen de hoge groeicijfers in april en mei doordat de consumptie in het voorjaar van 2020 door de eerste lockdown op een zeer laag niveau lag. Consumenten besteedden in mei 2021 wel 4,2 procent minder dan in mei 2019.

Investeringen

De investeringen in materiële vaste activa is in mei met 10,3 procent op jaarbasis toegenomen, een iets grotere stijging dan de voorgaande maand. Er is vooral meer geïnvesteerd in woningen en gebouwen, personenauto's en machines, aldus het CBS. Ten opzichte van mei 2019 lagen de investeringen nog bijna 10 procent lager.

Consumentenvertrouwen

Het consumentenvertrouwen ligt in juli boven het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar. In januari 2000 bereikte het vertrouwen het hoogste punt, het dieptepunt werd bereikt in maart 2013. Consumenten waren in juli minder negatief over de economie dan in juni, zegt het CBS. Wel vonden consumenten dat het doen van grote aankopen ongunstiger was dan een maand eerder. ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor