Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Consumentenbond: Bestelfraude via Afterpay is kinderspel

29-04-2021
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
1949 keer bekeken
  •  
afterpay 1127

Online shoppen en dan de rekening naar iemand anders sturen blijkt kinderspel met Afterpay. Dat constateert de Consumentenbond. De bond onderzocht de beveiliging van de achterafbetaaldienst en roept het bedrijf op het lek te dichten.

Honderden consumenten kregen het afgelopen jaar spookfacturen van Afterpay en Klarna. Dit zijn betaaldiensten waarmee je als consument je online aankoop pas na ontvangst hoeft te betalen. Dat klinkt als een goed idee, maar het brengt ook de nodige gevaren met zich mee. Zo ontvangen sommige mensen een rekening van enkele tientjes tot honderden euro's voor producten die ze zelf nooit hebben gekocht. Kassa liet samen met de Consumentenbond in februari 2021 zien hoe dit in zijn werk gaat bij Klarna. Naar aanleiding hiervan heeft de betaaldienst een extra verificatie in het bestelproces doorgevoerd. Hierdoor lijkt de fraude niet meer mogelijk.

Bestelfraude via Klarna en Afterpay

De onterechte rekeningen zijn het gevolg van bestelfraude. Hierbij gebruikt een internetcrimineel andermans persoonsgegevens om een bestelling te plaatsen. Met een simpele truc kan de oplichter op naam en adres bestellen en het pakket naar een ander afleveradres sturen. Zo zit de gedupeerde met de rekening en de oplichter met het product. Hoe dit precies in zijn werk gaat, deelt de Consumentenbond omwille van veiligheid niet.

Wanneer  de rekening van Afterpay vervolgens niet binnen een maand betaald wordt, stuurt het een herinnering naar het opgegeven factuuradres. Vaak komt de bestelfraude dan aan het licht.

Wat te doen bij bestelfraude via Afterpay?

Als je het slachtoffer bent geworden van bestelfraude, is het volgens Afterpay belangrijk om aangifte te doen bij de politie en een kopie van de aangifte met het bedrijf te delen.

De Consumentenbond vindt het krom dat je als slachtoffer je onschuld moet bewijzen, terwijl het lek bij Afterpay zit. "Ook vragen een aangifte aan te leveren is niet in de haak. Afterpay vraagt zo persoonsgegevens af te staan, die notabene al een keer zijn misbruikt. We hebben de Autoriteit Persoonsgegevens hierover geïnformeerd, want we betwijfelen of dit  volgens de regels is", aldus de Consumentenbond.

Bron: Consumentenbond
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor