Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Consumentenbond dreigt KLM met rechtszaak om no-show beleid

10-12-2018
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
klm 930x520
De Consumentenbond dreigt met een rechtszaak tegen luchtvaartmaatschappij KLM. De organisatie wil dat KLM onmiddellijk stopt met haar no-show beleid, waarmee ze reizigers onrechtmatig op kosten zou jagen. Als KLM de clausule niet uit haar voorwaarden schrapt, stapt de Consumentenbond naar de rechter.
Dat schrijft de Consumentenbond in een brief aan KLM.

Woordvoerder Joyce Donat legt de stap van de Consumentenbond tegen het no-show beleid uit . Bekijk de video!

Regelmatig klachten

De belangenorganisatie krijgt regelmatig klachten over het no-showbeleid. Zo meldde een consument dat hij wegens ziekte onverwacht niet met de rest van zijn gezin kon vliegen naar München. Hij volgde een paar dagen later met een andere vlucht. Bij de terugreis bleek dat KLM zijn vlucht had geannuleerd. Pas na betaling van 250 euro kon hij mee. Uiteindelijk zat de gedupeerde op precies dezelfde stoel op dezelfde vlucht als oorspronkelijk geboekt.

No-show clausule bij meerdere maatschappijen

Meerdere luchtvaartmaatschappijen hanteren een no-show clausule voor tickets die bestaan uit verschillende onderdelen, bijvoorbeeld een heen- en terugvlucht of een rondreis met diverse vluchten. Wanneer een passagier voor een onderdeel niet op komt dagen, is het ticket niet meer geldig voor de rest van het traject. Als de passagier daar alsnog gebruik van wil maken, moet hij een fikse toeslag betalen of zelfs een heel nieuw ticket kopen.

'Lucratief verdienmodel'

De luchtvaartmaatschappij geeft de passagier dan geen geld terug voor zijn oorspronkelijke ticket, terwijl het bedrijf wel het recht heeft om de stoel door te verkopen. Volgens de Consumentenbond is dit een "wel heel lucratief verdienmodel" voor de luchtvaartmaatschappijen.

Gecoördineerde actie

KLM heeft tot uiterlijk dinsdag om te reageren op de eis van de Consumentenbond, anders volgt er een dagvaarding. De dreiging tegen KLM is onderdeel van een gecoördineerde actie van Europese consumentenorganisaties tegen luchtvaartbedrijven.

Reactie KLM

KLM liet in een reactie weten op de hoogte te zijn van de brief van de Consumentenbond  en bestudeert die momenteel. ,,We willen nu niet in de media op het ultimatum vooruitlopen.'' ANP / Kassa
Begin september besteedde Kassa al aandacht aan het no-show beleid van KLM. En ook bij de Belbus is dit onderwerp al eerder aan bod gekomen. Bekijk hieronder het fragment uit de uitzending van september.
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor