Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Consumentenbond ergert zich aan misleidende verpakkingen

28-08-2020
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
246 keer bekeken
  •  
supermarkt winkelwagentje 1127

Veel fabrikanten van voedingsmiddelen zetten nog steeds aansprekende afbeeldingen en kreten op verpakkingen die niet zo waarheidsgetrouw zijn. Vaak is de juiste informatie over de ingrediënten en de voedingswaarde in de kleine lettertjes op de achterkant van de verpakking te lezen, aldus de Consumentenbond.

De bond deed onderzoek naar misleidende verpakkingen van voedingsmiddelen. Het vindt dat de overheid "serieuze stappen neemt om dit bedrog te stoppen." Mensen baseren namelijk vaak hun keuze voor een product op de voorkant van de verpakking. "Dan kom je vaak bedrogen uit", zegt directeur Sandra Molenaar van de bond. "Zuivelmerk Almhof bijvoorbeeld verdraait de boel. Het verkoopt kwark waar pas op de achterkant van de verpakking te lezen valt dat het deels yoghurt is."

"Bij Italiaanse Pangasiusfilet van supermarkt Jumbo springt vooral de aanprijzing 'verse vis - vismarkt' in het oog op de voorkant van het bakje. Maar deze Pangasius komt uit Vietnam, is ingevroren geweest en al minstens een maand oud. Dat de vis ontdooid is staat alleen op de achterkant."

Treed op tegen misleidende teksten op verpakkingen

De bond wil dat er, het liefst in Europees verband, opgetreden wordt tegen misleidende teksten op verpakkingen. "Maar Nederland kan hierin wel het voortouw nemen", zegt Molenaar. "Als er een afbeelding van een gezond product op staat, bijvoorbeeld fruit, dan moet dat er ook echt inzitten." ANP

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor