Softwareproblemen zijn steeds vaker de oorzaak van autopech, ook bij relatief jonge auto’s. Dat blijkt uit onderzoek naar automankementen van de Consumentenbond.
De bond vroeg ruim 7000 eigenaren van auto’s van tien jaar en jonger of én hoe vaak zij het afgelopen jaar met pech naar de garage moesten. 80 procent van hen gaf aan geen problemen met hun auto te hebben gehad, wat een verbetering toont ten opzichte van de drie voorgaande enquêtes. Toen was dat 74 procent.
Een probleem in de elektronica of de software van de auto was een van de meest voorkomende oorzaken voor pech. Vooral elektrische auto’s hebben vaak te maken een fout in de software. Dan moeten eigenaren terug naar de dealer voor een software-update. Alleen bij Tesla kan zo'n update op afstand worden uitgevoerd.
Tesla-rijders melden relatief veel problemen, met name over het informatiesysteem van de Tesla Model S. Bij dit informatiesysteem loopt de computer vast. Ook zijn er veel meldingen over de deurhendels van deze auto. Deze horen automatisch uit de deur te schuiven als de eigenaar ernaartoe loopt, maar dat gebeurt niet altijd. Deze mankementen zorgen ervoor dat het merk Tesla met een 5,2 op een laatste plaats eindigt in de betrouwbaarheidslijst.
De top 10 meest betrouwbare auto’s wordt als vanouds gedomineerd door Aziatische merken. Het merk Mitsubishi staat op een eerste plek.
Lexus, het luxemerk van Toyota, dat vorig jaar nog op nummer 1 stond, zakt naar een tiende plek. De compacte CT, de meest verkochte hybride wagen van het merk, laat verschillende kleinere computerstoringen zien. Doorgaans worden deze wel netjes opgelost en vaak vielen reparaties onder de garantie.
Van de Europese auto’s lukt het alleen Mini (gedeelde vijfde plek) en BMW en SEAT (negende plek) een plek te veroveren in de top 10.
Bron: Consumentenbond
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!