Supermarkten gaan geregeld in de fout met aanbiedingen, meldt de Consumentenbond na onderzoek. “Supermarkten strooien met niet-bestaande, achterhaalde of twijfelachtige prijsverlagingen. Daarmee zetten ze consumenten op het verkeerde been”, aldus directeur Sandra Molenaar van de Consumentenbond.
Voor het onderzoek zijn door de bond honderden prijsverlagingen op de websites en in de filialen van supermarkten onderzocht. Met name Aldi, Dirk en Jumbo passen "misleidende trucs" toe om klanten te laten geloven dat producten blijvend goedkoper zijn geworden, stelt de Consumentenbond.
Bij een aantal ‘aanbiedingen’ was de prijs hetzelfde gebleven of juist gestegen. Zo adverteerde Jumbo met een bakje boter dat ‘blijvend in prijs verlaagd’ zou zijn. Terwijl de prijs van dat pakje in vijf maanden tijd juist bijna een kwart was gestegen: van 1,80 euro naar 2,18 euro.
Aldi vermeldde bij een rol bakpapier dat de prijs was gedaald, van 1,09 euro naar 0,99 euro. Die prijsdaling was wel correct, maar al bijna een jaar oud is. De Consumentenbond vindt dat supermarkten niet langer dan 30 dagen met een prijsverlaging mogen adverteren.
De supers hebben laten weten dat ze hun prijzen niet eerst opzettelijk verhoogden om daarna te adverteren met een prijsverlaging. Ook gaven ze aan dat de kaarten in het schap door “menselijke fouten” soms te lang bleven hangen. Volgens de Consumentenbond hebben ze beloofd de datum van de prijsverlaging voortaan te gaan vermelden en niet langer dan 30 dagen reclame te maken voor een prijsverlaging.
Bron: ANP, Consumentenbond
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!