Consumentenbond: Voorwaarden zorgverzekering weer onvolledig
13-11-2017
• leestijd 1 minuten
Consumenten moeten weer op basis van onvolledige informatie een zorgverzekering kiezen voor 2018. Dat komt omdat de grote zorgverzekeraars de contracten met ziekenhuizen niet op tijd hebben afgesloten, constateert de Consumentenbond maandag.
'Dekking moet duidelijk zijn'
Zorgverzekeraars moesten uiterlijk 12 november hun premies voor volgend jaar publiceren en de nieuwe polissen aan hun klanten sturen. Bij veel polissen is de vergoeding beperkt wanneer de verzekeraar geen contract heeft met de zorginstantie. Dat moeten verzekerden volgens de bond dus wel vooraf weten.
'Ronduit teleurstellend'
,,Dat zorgverzekeraars weer hun zaakjes niet op tijd op orde hebben, is ronduit teleurstellend. Wij pleiten er al jaren voor dat tegelijkertijd met de bekendmaking van de nieuwe premies ook de contractering tussen zorgverzekeraars en zorgverleners afgerond is'', zegt Bart Combée, directeur Consumentenbond.
Van de vier grote verzekeraars hebben CZ en Menzis inmiddels laten weten dat ze de ziekenhuiszorg 100 procent zullen vergoeden, ook al zijn nog niet alle contracten afgesloten. VGZ en Zilveren Kruis hebben die toezegging nog niet gedaan. ANP