Consumentenbond: Laat apps niet meewegen voor keuze televisie
22-01-2019
•
leestijd 2 minuten
•
94 keer bekeken
•
De Consumentenbond adviseert consumenten om apps niet te laten meewegen in de keuze voor een smart-tv. Bij de aanschaf van een televisie kan het voorkomen dat apps op dat moment wel beschikbaar zijn, maar na verloop van tijd niet meer werken of verdwijnen. Kassa besteedde in 2017 al aandacht aan het verdwijnen van apps op smart-tv's.
De consumentenorganisatie heeft gesprekken gevoerd met televisiefabrikanten Samsung, Philips, LG en Sony. Daaruit blijkt dat de bedrijven de ondersteuning van apps niet willen garanderen. Volgens de Consumentenbond komen de bedrijven ook niet met oplossingen.
Fabrikant neemt geen verantwoordelijkheid
Volgens Bart Combée, directeur van de Consumentenbond, willen de fabrikanten hun verantwoordelijkheid niet nemen. Maar de fabrikanten geven aan dat de situatie anders in elkaar zit. Philips, Samsung, Sony en LG geven aan dat zij niet in de hand hebben hoelang applicaties blijven werken. De ontwikkelaars zouden daar verantwoordelijk voor zijn omdat de ontwikkelaar stopt met de ondersteuning van een bepaalde app.
Klachten
Klachten
De Consumentenbond opende maart 2018 een meldpunt waar consumenten klachten konden indienen over niet-werkende of ontbrekende apps. Er kwamen toen ruim 500 klachten binnen. Uit een
enquête van Kassa
onder 1100 respondenten gaf 40,7% aan dat de YouTube-app het niet meer deed, 29,7% gaf aan dat de NPO-app niet meer werkte en de RTL XL-app deed het bij 26,1% niet meer. 73,2% gaf aan dat apps de gehele levensduur van de smart-tv moeten blijven werken.
Voor de consumenten is de aanwezigheid van apps belangrijk bij de keuze voor een smart-tv, zegt de consumentenorganisatie. De bond geeft ook aan dat klagers zich misleid voelen als apps niet meer werken of verdwenen zijn.
Publieke omroep
De publieke omroep maakte eerder bekend dat televisie van voor 2014 niet meer worden ondersteund. De NPO laat weten dat de nieuwste versie van de NPO Start-app beschikbaar is voor gebruikers en geeft aan dat fabrikanten duidelijk moeten communiceren waar de app geüpdatet kan worden. De NPO zegt dat het bij oudere tv's steeds de afweging is of de kosten opwegen tegen het aantal gebruikers.