Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Consumentenbond: Webwinkels misleiden consumenten met kortingen op adviesprijzen

29-03-2021
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
252 keer bekeken
  •  
consumentenbond logo nieuwe 1127
De Consumentenbond zegt dat een aantal grote webwinkels, zoals Coolblue en Bol.com, consumenten misleidt met korting op te hoge adviesprijzen. De bond deed onderzoek naar de prijzen van 250 webshops. Dertig webwinkels gebruiken adviesprijzen. Dat is toegestaan, maar dan moet de webwinkel wel de laatste adviesprijs van de fabrikanten hanteren. Dit was niet altijd het geval.
De onderzoekers vonden bij twaalf van de dertig webwinkels afwijkende adviesprijzen. Bij zeven webshops, waaronder de twee grootste Nederlandse webwinkels, zouden er structureel te hoge adviesprijzen gebruikt worden. De Consumentenbond vond zonder veel moeite ten minste tien adviesprijzen die hoger en soms lager waren dan de adviesprijs van de fabrikant.
Een voorbeeld: bij Bol.com kun je een Sony-televisie voor 899 euro kopen. Volgens de site zou de adviesprijs 1399 euro zijn en is dat dus een voordeel van 36 procent. Maar de werkelijke adviesprijs was 1000 euro, zegt de Consumentenbond. Dat is een korting van 10 procent.

"Geen sprake van misleiding"

Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond, ziet graag dat webwinkels geen adviesprijzen meer hanteert. "De adviesprijs is alleen bedoeld als een inschatting van de fabrikant hoeveel een consument voor een product overheeft. Meer niet. Dus stop met het gebruik ervan in de winkel, want dat werkt misleiding in de hand."
Er is geen sprake van misleiding, vindt Bol.com. "Webwinkels bedenken geen adviesprijzen, merken en producenten bepalen dat op basis van wat zij denken dat hun artikel waard is", reageert het bedrijf. Bol.com doet er naar eigen zeggen alles aan om correcte en actuele adviesprijzen aan klanten te tonen. Leveranciers kunnen zelf de door de producent aangegeven adviesprijs aan bol.com doorgeven. Maar de snelheid waarmee de adviesprijs wordt geupdatet in het systeem kan volgens de webwinkel sterk verschillen per leverancier.

Vergissing

De Consumentenbond deed afgelopen jaren al vaker onderzoek naar de manier waarop webwinkels met adviesprijzen omgingen. Toen werden vergelijkbare bevindingen gedaan. In een reactie lieten de meeste winkels destijds weten dat het om een vergissing ging. Ze zouden de prijzen van een oude of verkeerde lijst hebben overgenomen. Ook zeiden ze periodiek nieuwe adviesprijzen van de fabrikanten te ontvangen, maar komen ze er niet aan toe om de prijzen op hun website aan te passen. ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor