Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Consumptie huishoudens sterkst gegroeid sinds Tweede Wereldoorlog

22-06-2021
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
57 keer bekeken
  •  
shoppen winkelen papieren tasje 1127

De consumptie van Nederlandse huishoudens is in april het sterkste aangetrokken sinds de Tweede Wereldoorlog. Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) stelt dat de enorme groei vooral werd veroorzaakt doordat de consumptie in de vergelijkbare maand vorig jaar juist op een zeer laag niveau lag vanwege de eerste lockdown. Ook werden op 28 april de terrassen geopend, was het vanaf die datum mogelijk om zonder afspraak te winkelen en was het gasverbruik in april veel hoger dan een jaar eerder doordat het veel kouder was.

Consumenten hebben in april 2021 volgens het CBS 9,4 procent meer besteed dan in april 2020. Een maand eerder kromp de consumptie nog met 0,4 procent. Maar de consumptie kwam niet boven het niveau van voor de pandemie. In april 2021 besteedden consumenten nog 9,2 procent minder dan in april 2019.

Consumenten zijn meer kwijt aan vaste lasten

Aan zaken als gas, elektriciteit en brandstof werd bijna een vijfde meer besteed dan in 2019. Onder andere het hogere gasverbruik heeft dit cijfer flink opgedreven. Verder werd er meer benzine en diesel voor de auto getankt. Vanwege de lockdown werd een jaar geleden nog veel minder met de auto gereden.

Hogere uitgaven aan duurzame goederen

Er werd verder ruim 17 procent meer uitgegeven aan duurzame goederen, zoals kleding, schoenen en auto's. Aan diensten als telefoon- en internetabonnementen, verzekeringen, een bezoek aan de kapper, een restaurant of een voetbalwedstrijd werd ook meer geld uitgegeven. Met een plus van 6,7 procent constateerde het CBS in deze categorie de eerste groei van de consumptie na februari 2020. Het statistiekbureau ziet dat het sentiment van consumenten steeds minder negatief wordt.

Drie weken geleden meldde het statistiekbureau al dat winkels in april hun omzetten met gemiddeld 9,6 procent hadden opgevoerd. Zowel de omzet van de non-foodsector als die van de foodsector groeide, evenals de onlineverkopen. ANP

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor