Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Contant betalen roept positieve gevoelens op

01-08-2013
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
geld_handen_43.jpg
Betalen met contant geld roept positievere emoties op bij consumenten dan betalingen met de pinpas. Dat heeft De Nederlandsche Bank (DNB) donderdag bekendgemaakt op basis van een neurowetenschappelijk onderzoek.
Positieve gevoelens bij cash
Cash wordt volgens de onderzoekers sterker met positieve gevoelens geassocieerd als lust, verlangen, vertrouwen en waarde dan met negatieve emoties als angst, boosheid, walging en gevaar. ,,Dit lijkt aan te sluiten bij het feit dat het merendeel van de aankopen aan de kassa contant wordt betaald'', stelt de centrale bank.
Maatschappelijke kosten
DNB deed het onderzoek om meer inzicht te krijgen in het betalingsgedrag van consumenten. Dat moet ertoe bijdragen om de maatschappelijke kosten van het betalingsverkeer omlaag te krijgen.
Betalen door emoties
Vorig jaar werd 59 procent van alle aankopen contant afgerekend en 39 procent met de pinpas. Volgens DNB is het afrekenen met contant geld of met de pin nauwelijks gebaseerd op rationele beslissingen. Dat gebeurt meestal uit automatisme of emoties.
ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor