Datingplatforms eisen soms dat hun klanten wel erg veel van zichzelf prijsgeven, stelt de Consumentenbond. Dat brengt volgens de bond de nodige risico's met zich mee, doordat de beveiliging van de platforms niet altijd in orde is. De bond onderzocht met haar Privacymeter twaalf datingplatforms, via apps en websites.
Consumenten geven zeer veel informatie prijs op datingplatforms. Dat blijkt uit de vragen die de platforms aan hun gebruikers stellen. Zo moeten consumenten bij e-Matching hun gewicht, lengte, opleiding, levensbeschouwing en kinderwens opgeven. Bij de vraag over een kinderwens kunnen gebruikers nog wel kiezen voor de optie 'weet ik (nog) niet'. Facebook Dating biedt gebruikers de optie om hun gegevens vanuit Facebook over te nemen. Hierdoor delen gebruikers onbewust meer informatie met onbekenden dan gewenst.
Op privacygebied heeft de Consumentenbond wel het een en ander op apps aan te merken. Badoo, Bumble, Happn en Inner Circle delen gegevens van gebruikers met advertentienetwerken. Hiervoor wordt aan gebruikers niet (op de juiste manier) om toestemming gevraagd, stelt de bond.
De Consumentenbond sprak alle platforms met verbeterpunten aan. Inner Circle, Pepper en Relatieplanet lieten weten de kwetsbaarheden in hun apps aan te passen. Ook andere datingdiensten beloven problemen op te lossen. Badoo en Bumble reageerden echter niet.
Meer over:
online veiligheid, relatieplanet, privacy, pepper, happn, datingapps, e-matching, bumble, badoo, inner circle, online daten, datingplatformsMeld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!